به گزارش خط رند ۹۱۲، مدیر امور اعتباری و تجاری سازی صندوق توسعه تکنولوژی های جدید از اعطای وام قرض الحسنه دوساله به صنایع خلاق تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان اطلاع داد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، محمد کلاهی در پنل تأمین مالی در اولین رویداد و نمایشگاه بین المللی مد و پوشاک خلاق با تکیه بر لزوم شرکت داری مدرن در حوزه صنایع خلاق، اظهار داشت: شرکتهای صنایع خلاق در حوزه های مختلف و به صورت خاص، مد و پوشاک اگر می خواهند شرکت نوآوری داشته باشند، باید از سیستم تولید سنتی عبور کرده و خویش را به دانش حقوقی روز مجهز کنند؛ در غیر این صورت هیچ وقت تولیدشان، منشأ اثر صادراتی نخواهد بود و برندی از آنها به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.
وی افزود: صنایع خلاقی که نوآور هستند، از یک جایی به بعد باید وارد حاکمیت شرکتی مدرن شوند و ساختار حقوقی و مالی نظام مند ایجاد کنند تا بتوانند حمایت سیستم بانکی و صندوق های پژوهش و فناوری را کسب کنند، در غیر این صورت، محکوم به شکست هستند.
عمده ترین شاخص برای گرفتن پشتیبانی از صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، “ایده” است
آزادی، مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق هم طی سخنانی در مورد معیار سیاستگذاری در صندوق ها اظهار داشت: صندوق ها همچون بانکها تنها بر تولید تمرکز ندارند و دغدغه آنها بیشتر ناظر به بحث نوآوری است.
ایشان در ادامه به مبحث اولویت صندوق ها در حوزه استارتاپ ها پرداخت و اظهار داشت: استفاده از «هوش مصنوعی» برای طراحی و تحلیل داده همچون این اولویت هاست. همینطور «تبلیغات» که البته اینروزها اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و «استفاده از مواد بازیافتنی» از دیگر اولویت های صندوق است.
آزادی با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق تاکنون قراردادی در حوزه پوشاک نداشته، به سازوکار تائیدیه گرفتن یک ایده خلاق در صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق پرداخت و اظهار داشت: نخستین مرحله، عرضه پروپوزال اولیه و سابقه فعالیت است، در ادامه موارد دیگری همچون تفاوت محصول با نمونه های مشابه و در واقع مزیت محصول اهمیت می یابد و در نهایت امکان سنجی بازار، مرحله آخری است که در بررسی ایده در صندوق طی می شود.
وی در عین حال، عمده ترین شاخص برای جلب پشتیبانی از صندوق های پژوهش و فناوری را خود «ایده» – بدین معنا که بتواند در بازار رشد کند – عنوان نمود و اظهار داشت: شاخص مهم دیگری که در ارزیابی ایده ها در صندوق مبنا قرار می گیرد، وضعیت تیم کاری اجرای ایده است.
حمایت صندوق پژوهش و فناوری البرز از ایده های خلاقی که بازار دارند
آقا صفری، مسؤول سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری البرز هم در بحث خود بر اهمیت توجه صنایع خلاق به بازار محصول شان تصریح کرد و اظهار داشت: پیش از اجرایی شدن هر ایده ای باید به بازار آن توجه کرد و «فرهنگ» یک جامعه یکی از المان هایی است که می تواند معیاری برای شناخت بازار یا به عبارتی علاقه مصرفی مردم باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه پوشاک، قراردادی نداشته اند، تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری البرز از صنایع خلاقی که بازار داشته باشند، حتی اگر در حد ایده باشند، حمایت می کند.
آقا صفری در انتها در مورد چگونگی حمایت صندوق البرز اظهار داشت: ایده شتابدهی می شود، نمونه اولیه طراحی شده و سرمایه گذاری و ورود به بازار کلید می خورد.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، نخستین رویداد و نمایشگاه بین المللی مد و پوشاک خلاق به همت ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهرماه جاری در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.
منبع: خط رند ۹۱۲