خط رند ۹۱۲: در روزهایی که برای اولین بار در چهار دهه گذشته، فضای مجازی هم گام با وسایل نقلیه شهری و بین شهری، مخاطبان نمایشگاه بین المللی کتاب را به مصلای تهران می رساند، نگاهی به شکاف دیجیتالی موجود در استانهای کشور، روایت گر گام هایی است که شاید هیچ گاه به نمایشگاه مجازی کتاب تهران نرسند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، از مدت ها قبل که صحبت از برگزاری سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران به میان آمد و بنا شد برای اولین بار این رویداد در دو بعد حضوری و غیرحضوری پذیرای علاقه مندان باشد، تنها حرف های شیرین ماجرا را از زبان مسؤلان شنیدیم؛ در نشست خبری این رویداد که چند روز پیش برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، هر دو بعد نمایشگاه کتاب را «قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور» دانست. این درحالی بود که او ابراز امیدواری کرد که «در سالهای بعد با فروش مجازی، ناشران در نمایشگاه حضوری به تبادل و ارتباط و فعالیتهای فرهنگی بپردازند».
اما بر طبق اعلام ستاد خبری این رویداد، «در بخش مجازی سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بیش از ۱۷۵ هزار عنوان کتاب از حدود ۲۱۰۰ ناشر در دسترس علاقه مندان به کتاب در سرتاسر ایران قرار گرفته است».
این درحالی است که به قول متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب، با هدف «شفاف سازی و توزیع عادلانه یارانه اعتباری خرید کتاب»، در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، این یارانه تنها به خرید از بخش مجازی تخصیص داده شده است.
اما اگر از دامنه ketab.ir که امکان دارد عده ای را هیچ گاه به نمایشگاه کتاب نرساند(به این دلیل که دامنه اعلام شده آدرس سایت خانه کتاب است و علاقه مندان به نمایشگاه در واقع باید از راه https: //book.icfi.ir/ وارد نمایشگاه کتاب شوند) بگذریم، به مناطق جغرافیایی از کشور می رسیم که دست کوتاه شان از فناوری روز سبب می شود شانسی به اندازه دیگر هم وطنان خود برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب نداشته باشند.
بررسی آمار توسعه فاوا در استان ها(که در سایت وزارت ارتباطات در دسترس است) نشان داده است که به جز تهران، یزد، سمنان، البرز و اصفهان، سایر استانهای کشور به لحاظ توسعه فاوا در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
وضعیت توسعه فاوا در استان ها
منبع: خط رند ۹۱۲