کارشناس هوانوردی عمومی با اعلان اینکه تاکسی های هوایی مشابه هواپیماهای تجاری هستند، بیان کرد: این هواپیماها از لحاظ ایمنی قابل استفاده در کشور نیز هستند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، آرمان بیات عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در واقع خطوط هوایی و یا شرکت های هواپیمایی که می شناسید در بحث ایرلاین ها، هواپیماهای بزرگ مسافربری هستند که برحسب برنامه بین دو مسیر رفت وآمد می کنند؛ اما در بحث تاکسی هوایی به صورت غیر برنامه ای و دربستی پرواز بین دونقطه هم انجام می شود که عمدتاً با هواپیماهای کوچک است.
وی اضافه کرد: این پروسه بخش مهمی از حمل و نقل هواپیماهای کوچک و هوانوردی عمومی است که در مسیرهای کوتاه انجام می شود و در مسیرهای بلند هم اسم ایرچارتر می گیرد که بحث راهبردی در توسعه حمل و نقل هوایی در تمام دنیاست و در اصل پشتوانه تمام خطوط هواپیمایی کشورهاست.
بیات عنوان کرد: در مورد زیرساخت لازم است بگویم اگر در حمل و نقل جاده ای، وسایل نقلیه را بین اتوبوس، وانت و غیره مثل ماشین های سنگین و سبک تقسیم نماییم، در ساختار هوایی هم از جهت ساخت و کاربری بسیار شبیه به حمل و نقل جاده ای است. درواقع ایر لاینها همان اتوبوس ها هستند که برای خدمت رسانی به کار گرفته شده اند و ما متأسفانه در ضمن چهاردهه گذشته اصلاً به هواپیماهای کوچک و سبک نرسیدیم، مثل اینکه جاده داشته باشید و فقط از اتوبوس استفاده کنید.
عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی اظهار داشت: این پروژه به صورت زیرساختی در حال طراحی و بهینه سازی است و در کنار آن امیدواریم این طرح بعداً بتواند موجب ایجاد شرکتها و کسب وکارهای کوچک شود.
بیات درباب کاربری تاکسی های هوایی اظهار داشت: ازلحاظ ایمنی هم سازمان هواپیمایی کشوری برمبنای اسناد قابلیت پروازی که صادر می کند، قابل استفاده می باشد و مشابه هواپیماهای تجاری است.
وی اظهار داشت: در بحث استفاده از هواپیماهای خصوصی، شما این حق را دارید هر زمان به هرکجا و طبق برنامه خودتان و به شکل دربستی حرکت کنید اما در ایرلاین ها باید سفر را مطابق با برنامه از پیش تعیین شده و همراه با مابقی مسافران انجام دهید.