بگفته مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت ملی پست، با راه اندازی و تجهیز هاب های منطقه ای پستی، سرعت ارسال بالا می رود و همین طور ضریب ایمنی مرسولات افزایش می یابد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مرسوله پستی شامل پاکت و بسته می شود. پاکت یا پست نامه مثل قبوض، گذرنامه، گواهینامه که در پاکت ارسال می شود و در مقابل بسته و امانت هستند. در گذشته که افراد به هم نامه می نوشتند، ترافیک نامه خیلی بیشتر از بسته و امانات بود که بعنوان هدیه و سوغات می فرستادند. اما در شش سال قبل اتفاقی که در کل دنیا هم افتاده این است که حجم پست نامه در نمودار کمتر شده و بسته و امانت درحال افزایش است.
محسن وطن پرست در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه ترافیک بسته و امانات در چند سال اخیر همگام با کشورهای دیگر بالا رفته و روند صعودی داشته، اضافه کرد: اما با شیوع ویروس کرونا این مساله شدت و شتاب زیادی گرفت. برخلاف اینکه بسیاری از کسب وکارها که در طول این مدت لطمه دیدند، به سبب تاکید بر خانه ماندن و گرایش افراد به بحث تجارت الکترونیک و خرید و فروش ازراه دور تلفنی و اینترنتی، کسب وکار پستی در بخش بسته و امانت افزایش پیدا کرد.
وطن پرست درباره آماره ترافیک بسته و امانات پستی در چهار ماه گذشته، نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۹۰ درصد بالا رفته است. سال قبل از فروردین تا ۱۴ مرداد، در حوزه بسته و امانت ۸.۵ میلیون مرسوله داشتیم، اما امسال حدود ۱۶.۲ میلیون مرسوله بوده است. ازطرفی هر ساله اسفندماه هم معمولا پیک ترافیک پستی است. با این وجود، تا اختتام تیر ماه سال جاری در مقایسه با اسفند سال گذشته، در حوزه بسته و امانت ۲۵ درصد رشد داشتیم و محصولات اینترنتی ما هم ۲۴.۷ درصد رشد داشته است.
لزوم ایجاد ظرفیت با افزایش حجم مرسولات پستی
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست اشاره کرد: افزایش حجم نیاز دارد که ما ظرفیت به وجود آورده و بسترسازی نماییم تا بتوانیم مرسولات را در زمان کوتاهی به دست مشتری برسانیم. باتوجه به این هجمه از مرسولات، ما با ترافیک قابل توجهی در مرکز تجزیه مبادلات لشکر که بعنوان هاب کشوری تلقی می شود مواجه شدیم، برای اینکه همه خطوط بین استانی ما به صورتی به تهران متمرکز بود. به جهت اینکه این ترافیک را بشکنیم، پنج هاب منطقه ای و تجهیز را راه اندازی کردیم.
وطن پرست اظهار نمود: طبق روال گذشته، کل مرسولات استانها نسبت به یکدیگر باید به تهران می آمد و از اینجا مبادله می شد. ما این تمرکز را از تهران به دلیلهای مختلف حذف کردیم. یک اینکه بار ورودی مان به تهران خیلی زیاد بود. دوم اینکه این کار سرعت ارسال را زیاد می کرد، سه به سبب بحث های پدافندی لازم، ازجمله هنگام زلزله آتش سوزی بود لازم بود مسیر جایگزین داشته باشیم تا با ایجاد هاب های مرکزی، خطوط پستی بین همدیگر مبادله شوند.
وی درباره هاب های ایجادشده توضیح داد: ما در این هاب ها فضا و نیروی انسانی و تجهیزات را سازماندهی کرده و خطوط جدید بین استانی تعریف کردیم. هاب اصفهان که پس از تهران بنا داریم به سبب مرکزیتش عمده خطوط از اینجا بگذرد، هاب خراسان رضوی بعنوان هاب شمال شرق، هاب آذربایجان شرقی که هاب شمال غرب ماست و هاب خوزستان بعنوان هاب جنوب غرب و هاب فارس هم هاب جنوب است.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست افزود: هر کدام از این هاب ها استان های مختلفی را پوشش می دهند. تجزیه مبادلات اصفهان بعنوان هاب مرکزی، استان های چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام را پوشش می دهد. طبق خطوط فرعی که در این استانها وجود دارد و طی یک زمان بندی مشخص، مرسولات به اصفهان می آید و مبادله می شود. هاب خراسان رضوی نیز خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد.
مزایای ایجاد هاب های منطقه ای
وطن پرست درباره مزایای ایجاد خطوط پستی و هاب های منطقه ای بیان کرد: با ایجاد این خطوط دیگر لازم نیست بسته ها ابتدا به تهران بیاید. بدین سبب سرعت ارسال بالا می رود، برای اینکه مرسوله بجای اینکه به تهران بیاید و بعد به استانها برود، مستقیم بین استانها مبادله می شود. از طرفی چون تخلیه و بارگیری نمی گردد، ضریب ایمنی مرسولات بالاتر می رود و عناصر کیفی ما بهبود پیدا می کند. همین طور وقتی خط های مستقیم برقرار می شود، در هزینه و زمان هم صرفه جویی داریم.
وی با اشاره به مزیت رضایتمندی مشتریان با ایجاد هاب های منطقه ای اظهار نمود: ما با خیل عظیمی از مشتریان باجه ای و قراردادی در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه ها و شرکت های اینترنتی مواجهیم که انتظار دارند مرسوله در سریع ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دست گیرنده برسد. ایجاد این خطوط مستقیم هم موجب می شود سرعت سیر ما افزایش پیدا کند. مثلا در سرویس پیشتاز، طبق ابلاغیه از جانب سازمان تنظیم مقررات ما باید مرسوله دو استان غیرهمجوار را مدت زمان ۴۸ ساعت برسانیم و این خطوط طوری تعریف شده که کلیه تعهدات ما را برای سرویس پیشتاز محقق می کند.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست افزود: همین طور یکی از مهم ترین مزایای این طرح، بحث ظرفیت سازی است. وقتی مردم بفهمند که راه ارتباطی بین استانشان با بقیه کشور برقرار است، به ارسال بسته تمایل پیدا می کنند و خطوط ما گرفتار افزایش ظرفیت می شوند که به رونق آن نقطه و به بهبود کسب وکار کمک می نماید. همانطور که در طول این مدت ما حدود ۵۰ نفر نیرو به صورت اشتغال زایی مستقیم داشتیم و بطور مستمر در این خطوط حدود ۲۰ کامیون به ظرفیت ما اضافه شده است که هر روز در گردش هستند.
وطن پرست اضافه کرد: همین طور در یک ماه گذشته به جهت اینکه افزایش ترافیک را مدیریت و ساماندهی نماییم، از خود تهران دو خط مستقیم دیگر راه انداختیم. تهران یاسوج و تهران بجنورد. با ایجاد این خطوط، مرسولات ما از تهران و استان های همجوار تهران به این مقاصد، ۲۴ ساعته توزیع می شود. در آینده هم دنبال این هستیم که از ظرفیت های خطوط ریلی و هوایی استفاده بیشتری نماییم و اینکه برای نقاط دورتر مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مرسولات را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانیم.