خط رند ۹۱۲: یک شرکت ایرانی با اتکا به توان پژوهشگران کشور موفق به تولید ۴محصول در حوزه خودروسازی شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت ایرانی، چهار محصول نانو مورداستفاده در خودروسازی را تولید و به بازار عرضه می کند. چسب تقویت کننده بدنه، درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده، درزگیر بدنه فوم شونده رابری و عایق بیوتیل صداگیر بدنه محصولات نانو این شرکت هستند.
چسب تقویت کننده بدنه با جریان پذیری بهبود یافته یکی از این محصولات است. این چسب در نواحی مهم بدنه مانند سقف، درب ها، ستون ها، و صندوق عقب بمنظور تقویت بدنه و افزایش مقاومت های مکانیکی به کار می آید. این محصول در سالن بدنه اعمال شده و در سالن رنگ˓ پخت می شود. در طراحی این سیلر که در سال ۱۳۸۵ و بنا به اعلام نیاز از جانب خودروسازهای داخلی شروع شده بود، فرمولاسیون اولیه فاقد نانوذرات بوده اما در جریان بررسی های بعدی استفاده از نانوذرات بعنوان راهکاری برای ارتقای خاصیت های محصول مدنظر قرار گرفت.
نمونه حاوی نانوذرات بهبود قابل توجهی در آزمون های چسبندگی و جریان پذیری حرارتی از خود نشان میدهد. به شکلی که با افزودن نانومواد نه فقط استواری چسبندگی به بیش از دو برابر افزایش می یابد بلکه میزان شره در دو جهت افقی و عمودی به صفر می رسد.
این دو خاصیت شرایط ایده آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می کنند؛ به شکلی که با اطمینان بالایی می توان اظهار داشت که قطعه بعد از اعمال در محل هدف ثابت مانده و قسمت های ضعیف را می تواند به خوبی تقویت کند. میزان تولید و فروش این محصول سالانه بطور متوسط حدود ۳۰ تن است. محصول تولیدی تابحال تاییدیه بیشتر خودروسازهای داخلی نظیر ایران را به دست آورده و گروه های خودروسازی ایران مشتریان عمده این محصول هستند.
درزگیر بدنه نانو
درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده محصول دوم این شرکت است. وجود درز و فاصله بین نقاط اتصال داده شده در بدنه و در داخل اتاق خودرو، استفاده از خمیرهای رابری را بعنوان درزگیر (سیلر) در کارخانه های خودروسازی دنیا متداول کرده است.
درزگیر بدنه رابری در صنعت خودروسازی جهت درزگیری، کاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همین طور ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی کاربرد فراوان دارد. محل اعمال ماستیک سیلر در سالن های بدنه با بهره گیری از پمپ های فشار بالا بوده و سپس در سالن رنگ پخت می شود. این ماده بر روی سطوح فلزی چرب، بدون نیاز به پیش گرم، قابل مصرف است. شرکت عایق خودرو توس بعنوان نخستین و تنها تولیدکننده ماستیک سیلر در داخل کشور از سال ۱۳۸۴ مبادرت به طراحی و تولید این محصول کرده و در سال های اخیر توانسته با بهره گیری از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.
این سیلر در مقابل اثرات قلیایی و اسیدی پس از مونتاژ بدنه و نیز دمای کوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حرکت خودرو در مقابل لرزش و اصطکاک از خود مقاومت نشان میدهد. درزگیر بدنه رابری نانویی یک سیلر تک جزئی و فاقد حلال بر پایه رابر پخت شونده است که ویسکوزیته بالایی در دمای اتاق داشته و در صنعت خودروسازی در بدنه خودرو به کار گرفته می شود.
از دیگر مزایای این محصول می توان به مقاومت شره بالا و مقاومت عالی در مقابل شستشو با مواد تمیزکاری و معرف های آماده سازی در خط تولید خودروساز اشاره نمود. به سبب دارا بودن حالت الاستیکی، این محصول در دمای پایین رفتار خوبی نشان داده و درزها را در مقابل رطوبت و گردوغبار به خوبی عایق بندی می کند.
میزان تولید و فروش این محصول حدود ۲۵۰ تن در سال است و بواسطه تولید آن حدود ۱۵ نفر بطور مستقیم مشغول به کار شده اند. این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص کیفی را از آزمایشگاه های خودروساز دارا است.
درزگیر بدنه فوم شونده نانو
درزگیر بدنه فوم شونده رابری محصول سوم این شرکت است. این ماستیک بعنوان عایق ضدارتعاش برای درزگیری بدنه خودرو ها کاربرد داشته و بر روی سطوح فلزی چرب، که مقاومت در مقابل شستشو باید بدون نیاز به مرحله پیش پخت و یا پیش ژل به دست آید، به کار برده می شود. درزگیر بدنه فوم شونده رابری قابلیت ارتجاعی و همین طور مدول E بالایی دارد و با بهره گیری از پمپ های فشار بالا از داخل گالن یا بشکه پمپ می شود. محل مصرف ماستیک سیلر، در سالن بدنه و برای درزگیری و کاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همین طور ایجاد مقاومت در مقابل خوردگی است.
این سیلرها در مقابل اثرات قلیایی و اسیدی پس از مونتاژ بدنه و نیز دمای کوره در سالن رنگ مقاوم بوده و در زمان حرکت خودرو هم در مقابل لرزش و اصطکاک از خود مقاومت نشان می دهند. همچون درزگیر بدنه رابری، باتوجه به طول عمر محصول و مشکلات واردات، اصولاً امکان تامین این محصول نیز از خارج از کشور میسر نیست.
از همین رو این شرکت بعنوان نخستین و تنها تولیدکننده ماستیک سیلر در داخل کشور از سال ۱۳۸۴ مبادرت به طراحی و تولید این محصول کرده و در سال های اخیر توانسته با بهره گیری از نانوذرات در فرمولاسیون آن، خواص این محصول را ارتقا بخشد.
در محصول حاضر از فناوری نانو در امتداد بهبود خواص رئولوژیکی این ماستیک استفاده شده است؛ بطوریکه نمونه حاوی نانوذرات ویسکوزیته بیشتری داشته و درنتیجه در مقابل شره حرارتی و محیطی مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. میزان تولید و فروش این محصول حدود ۱۵۰ تن در سال است. این محصول تاییدیه مونتاژ و خواص کیفی را از آزمایشگاه های خودروساز دارا است.
عایق بیوتیل صداگیر بدنه
عایق بیوتیل صداگیر بدنه محصول چهارم این شرکت است. این محصول با هدف کاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو و صنایع دریایی طراحی و ساخته شده و قادر می باشد در طیف گسترده دمایی این توانایی را حفظ کند.
عایق بیوتیلی صداگیر خود چسب و بطور کلی متشکل از یک لایه پلیمری ویسکوالاستیک است که روی یک آلومینیوم آنیل شده مونتاژ شده است. هدف از طراحی این محصول کاهش ارتعاشات ساختاری و هم چنین انتقال صدا به داخل اتاق خودرو است.
مقاومت بالا به رطوبت، مقاومت بالا به خوردگی، چسبندگی بالا به سطوح مختلف، مقاومت حرارتی بالا، قابلیت اعمال آسان، وزن مناسب، عاری بودن از سرب، قیر و سایر مواد آلاینده، انعطاف پذیری بالا و قابلیت تولید در ابعاد و اشکال مختلف از خاصیت های این محصول است.
طراحی این سیلر در سال ۱۳۹۵ بنا به اعلام نیاز از جانب خودروسازهای داخلی جهت کاهش NVH در داخل خودرو شروع شده و در صورتیکه هیچ نمونه مشابه داخلی ندارد، نسبت به نمونه های خارجی نیز از امتیازهایی همچون دمپ صدای بالاتر، طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتر به حرارت برخوردارست. بعلاوه این محصول، برخلاف نمونه های خارجی، عاری از قیر، سرب و روغن های زیان آور برای محیط زیست است و به دو صورت قابل پخت و بدون پخت برای مشتریان ارائه می شود.
میزان تولید و فروش این محصول بطور متوسط حدود ۷۰ تن در سال است و بواسطه تولید آن نیاز به فعالیت ۵ نفر در هر شیفت کاری است. گروه خودروسازی ایران خودرو اصلی ترین مشتری این محصول است که جهت بهبود NVH از این محصول در خودرو استفاده می نماید.
منبع: خط رند ۹۱۲