بررسی اتصالات غیردائمی سازه ها با امواج فراصوت

خط رند ۹۱۲: «بازرسی شل شدگی اتصالات غیردائمی در سازه های با تحریک پایه با بهره گیری از امواج فراصوتی» عنوان طرح پژوهشی عقیل یوسفی کماء استاد مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به انتها رسید.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بررسی مدارات و اجزای الکترونیکی برای بهبود ساخت آنها همچون طرح هایی است که پژوهشگران به انجام می رسانند و بنیاد ملی علم ایران هم از این طرح ها حمایت می کند.
«بازرسی شل شدگی اتصالات غیردائمی در سازه های با تحریک پایه با بهره گیری از امواج فراصوتی» عنوان طرح پژوهشی عقیل یوسفی کماء استاد مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به انتها رسید.
یوسفی کماء با مدرک دکتری تخصصی هوافضا از دانشگاه کارلتون کانادا درباره ی این طرح توضیح داد: خیلی از صنایع هوایی، عمران، حمل و نقل در ساخت سازه های حساس، از اتصال ورق های آلومینیومی به یکدیگر استفاده می نمایند. در بحث صنایع ماهواره ای و الکترونیکی، شل شدن اتصالات بر روی عملکرد سازه ها تأثیر منفی می گذارد.
وی ادامه داد: روش مطرح شده در این پژوهش به این صورت است که سازه مورد نظر از دو ورق آلومینیومی تشکیل شده است و این دو ورق با بهره گیری از پیچ به یکدیگر متصل شده اند، بعد از فراهم شدن شرایط مرزی مورد نظر، بر روی شیکر قرار گرفته شده تا تحریک مشخصی به آن وارد شود. بر روی هر دو ورق تراگذر پیزوالکتریک قرار داده شده تا در حین عملیات، با تحریک یکی از این تراگذارها، امواج ورقی درون سازه ایجاد شود و موج انتشار یافته و عبور کرده از اتصال توسط پیزوالکتریک موجود در ورق دوم دریافت شود. این کار برای تعداد زیادی از فرکانس های تحریک شیکر و گشتاور موجود بر روی اتصال، به انجام می رسد تا تعداد مناسبی از داده ها جمع آوری شوند و بعد از پردازش آنها، و استفاده از یک شبکه عصبی مناسب بتوان وضعیت اتصال را تشخیص داد.
این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: اتصالات در ساخت سازه های پیچیده و بزرگ نقش مهمی را ایفا می کنند و به طور معمول ساخت چنین سازه هایی ممکنست که از اتصال قسمت های ساده تر و کوچکتری تشکیل شده باشند. گاهی در ساخت همین قسمت های کوچک نیز اتصالات به کار می روند، به همین دلیل روش های مختلفی برای اتصال قطعات به یکدیگر توسعه یافته اند که بدون آنها امکان ساخت سازه وجود نخواهد داشت؛ و همین طور ساخت قطعات کوچک تر و اتصال آنها به یکدیگر آسان تر و ارزان تر از ساخت یک سازه یک تکه است.
وی اشاره کرد: اتصالات مکانیکی که در ساخت انواع قطعات به کار می روند، به این صورت تعریف می شوند که برخی از اجزا را با دوام، پایداری و مقاومت موردنظر به یکدیگر متصل می کنند. این دسته از اتصالات که در ساخت و اتصال قطعات مکانیکی کاربرد دارند، به طورکلی به دو دسته اتصالات دائم مانند جوش، چسب، پرچ و اتصالات غیردائم مانند پیچ، مهره، پین تقسیم می شوند.
یوسفی کماء افزود: انتخاب نوع اتصال برمبنای فاکتور دوام، هزینه و مقاومت خواهد بود. یکی دیگر از صنایعی که اتصالات پیچ و پرچی اهمیت به سزایی پیدا کرده است، صنعت ماهواره ای است. در بیشتر سازه هایی که به همراه حمل و نقل دارای ماهواره هایی جهت ارسال و دریافت اطلاعات هستند یا دارای تجهیزات الکترونیکی خاصی هستند، بطور چشمگیری از اتصالات پیچ و پرچ استفاده می شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، این محقق و پژوهشگر افزود: در موضوع ماهواره ها اگر اتصالات شل شوند، موجب می شود تا جهت مورد نظر به خوبی یافت نشده و هنگامی که سازه درحال انجام عملیات خاصی است، سیگنال های مهمی از دست برود. در نتیجه نیاز است تا پیش از این که اتصال، سفتی قابل قبول خودرا از دست بدهد، شناسایی شده و مشکل آن برطرف شود.
او در آخر اشاره کرد: هدف اصلی از انجام طرح، بررسی تأثیر ارتعاشات وارده بر شل شدن اتصال پیچ شده روی هم از سیستم مذکور و نیز انرژی امواج عبوری از آنست. نتایج ارائه شده نیز می تواند کمک شایانی جهت بررسی امواج عبوری از اتصالات و بررسی آنها جهت پایش وضعیت اتصال را داشته باشد.

منبع: