در قالب یک طرح کلان رقم خورد؛ صرفه جویی ارزی ۴۰ درصدی با طراحی و ساخت اتوبوس برقی شهری

خط رند ۹۱۲: به همت یک شرکت دانش بنیان و در قالب طرح کلان طراحی، ساخت و توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری، حدود ۴۰ درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، برقی کردن خودرو ها از چند جهت قابل بررسی و تامل است. از تمامی مهمتر، آلودگی هوا است که بخصوص در کلان شهرهایی مثل تهران که عمدتاً منبع آلودگی هوا از منابع متحرک (خودروهای سبک، سنگین و دوچرخ) است، این مهم به یک ضرورت بدل می شود. در این راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم در قالب یک طرح کلان، بحث داخلی سازی و بومی سازی اتوبوس برقی را در دستور کار خود قرار داده است.
وحید اصفهانیان، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مجری این طرح درباب مزایای استفاده از اتوبوس های برقی اظهار داشت: اتوبوس برقی در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن بالا است و همین طور زمان چشمگیری در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری ها است. در این نوع از اتوبوس ها، ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به آسانی میسر است که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری ها می باشد. همین طور اتوبوس فضای مناسبی برای جانمایی قطعات و تجهیزات برقی دارد. از ین جهت، وجود مزیت های فنی، اقتصادی و زیست محیطی، به کارگیری این فناوری در صنعت حمل و نقل را در اولویت قرار می دهد.
وی افزود: شرکت دانشگاهی مدیریت انرژی نوآور افق (مانا) با همکاری پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران باتوجه به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی خودرو های برقی و هیبرید الکتریکی داشت، توانست نخستین نمونه تحقیقاتی اتوبوس تحقیقاتی هیبرید برقی را در سال ۱۳۸۹ به پایان برساند که در نمایشگاه علم و عمل آن سال با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی گردید.
به گفته اصفهانیان در دهه ۹۰ شمسی کارهای دانش بنیانی اساسی و مختلفی در توسعه قطعات گلوگاهی و سیستم های مورد نیاز قوای محرکه خودرو های برقی شروع شد. طراحی و ساخت باتری پک برای اتوبوس برقی ترولی سامانه اتوبوس برقی تهران، باتری پک خودروی دنا پلاس برقی، سیستم مدیریت باتری (BMS)، مجموعه درایو کششی خودرو های سنگین و حمل و نقل ریلی همچون محصولات و اقداماتی هستند که دراین زمینه در طول بالاتر از یک دهه توسعه یافتند. در ادامه، سیستم توان کمکی مبدل های مربوطه و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سالهای اخیر توسعه یافته است.
رییس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با اعلان اینکه در یک اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی، بالاتر از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است، اشاره کرد: در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، باتوجه به گوناگون بودن شرکت های اتاق ساز، تولید اتوبوس تمام برقی داخل شهری با درصد داخلی سازی قابل قبول دست یافتنی است.
به گفته او، قوای محرکه طراحی و تولید شده توسط شرکت مانا بر روی اتوبوس لوانتری (LowEntry) صنایع زرین خودرو پیاده سازی شده و به صورت های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بصورت بردافزا و پلاگین می تواند تولید و ارائه شود.
اصفهانیان با اعلان اینکه در این پروژه بالاتر از ۷۰ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی سازی و بومی سازی شده است، اضافه کرد: از درایو موتورهای ترکشن استفاده شده در آن تا اینورترهای سیستم توان کمکی، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم مدیریت باتری BMS، سیستم خنک کاری پک های باتری، سیستم های حفاظتی و غیره که همه ساخت داخل و بومی سازی شده است. تا حالا نمونه های تحقیقاتی و نمونه معیار مهندسی آن ساخته و تست شده است و تا حالا نمونه های تحقیقاتی (AP) و نمونه معیار مهندسی (EP) محصول دانش بنیان اتوبوس برقی شهری ساخته و تست شده است.
وی افزود: نمونه معیار تولید (VP) درحال توسعه و ساخت است که با اتمام آن برای گرفتن تاییدیـه نـوع اقدام خواهد شد.
مجری طرح کلان اتوبوس برقی با اعلان اینکه تولید این محصول در داخل می تواند موجب کاهش حدود ۴۰ درصد از خروج ارز از کشور شده و از واردات محصوﻻت مشابه بصورت CBUجلوگیری به عمل آورد، گفت: برمبنای برآوردهای انجام شده ظرفیت تولید اسمی محصول اتوبوس برقـی درونشـهری در فاز تولید نیمه انبوه، ۵۰۰ دستگاه در سال خواهد بود.
اصفهانیان در آخر به مزایای ساخت این محصول اشاره نمود و اظهار داشت: کاهش مصرف سوخت نفت گاز و گاز طﺒیعی، کاهش تولید و انتشار آﻻینده های هوا در کلان شهرهای آلوده با تأکید بر آﻻینده های SOx و PM، وجود زیرساخت های تولید و عدم نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس های احتراقی، سرمایه گذاری قابل قبول و دوره بازگشت سرمایه حدود سه سال، وجود تقاضای موثر از جانب مشتریان همچون شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، قیمت تمام شده رقابتی در قیاس با محصوﻻت مشابه اروپایی و چینی و قابلیت صادرات این محصول، تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند، ایجاد اشتغال و کارآفرینی دربخش تولید، سهولت خدمات بعد از فروش بواسطه تولید داخل بودن، ایستگاه های تامین انرژی، ایجاد بازار برای قطعات و محصوﻻت دانش بنیان تولیـد داخـل و پتانسیل صادرات محصول و درآمدزایی از محل صادرات و توجیه باﻻی آن به سبب باﻻبودن نرخ ارز، اهم مزایای این طرح است.

منبع: