میوه، یک سلاح مخفی در مقابل افسردگی ناشی از افزایش سن

خط رند ۹۱۲: اگر اصطلاحا خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک دور نگه می دارد، پس بر طبق یک مطالعه جدید، تبدیل آن به یک سالاد میوه ممکنست حتی بیش از این به شما کمک نماید و با کاهش قابل توجهی در خطر بروز علایم افسردگی با افزایش سن همراه شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این مطالعه تازه ترین موردی است که مجموعه شواهدی ارائه می کند که به فواید طولانی مدت و گسترده استفاده از میوه در هر رژیم غذایی اشاره دارد.
به نقل از اس اف، پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) داده های ۱۳ هزار و ۷۳۸ شرکت کننده را طی تقریباً دو دهه بررسی کردند و دریافتند افرادی که حدود سه وعده میوه در روز یا بیشتر در دوران میانسالی می خورند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر مبتلاشدن به افسردگی در سالهای بعد هستند. این علایم نه فقط شامل افسردگی، بلکه تاخیر در عملکرد شناختی، بی خوابی، تمرکز ضعیف و افزایش خستگی بود.
مرحله نخست تحقیقات بین سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ انجام شد، زمانی که شرکت کنندگان با میانگین سنی ۵۱ سال از نظر مصرف روزانه میوه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، پژوهشگران سلامت روان شرکت کنندگان با میانگین سنی که در آن زمان ۷۳ سال بود را با بهره گیری از مقیاس افسردگی سالمندان بررسی کردند. حدود ۳۱۸۰ (۲۳.۱٪) شرکت کننده بیان نمودند که پنج یا بیش از علایم مطرح شده در نظرسنجی را دارند.
بعد از تطبیق نتایج به دست آمده با شاخصهای معمول سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، کیفیت خواب و سایر مشکلات در رابطه با افزایش سن، پژوهشگران دریافتند افرادی که سه وعده یا بیشتر میوه در روز مصرف می کنند علایم افسردگی را به میزان قابل توجهی کمتر نشان می دهند.
وون پوآی کوه (Woon-Puay Koh) محقق ارشد می گوید: این مطالعه بر اهمیت مصرف میوه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در مقابل افسردگی در رابطه با افزایش سن تاکید دارد. در جمعیت مطالعه ما، شرکت کنندگانی که حداقل سه وعده میوه مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز مصرف می کردند، احتمال افسردگی در رابطه با افزایش سن به میزان قابل توجه دستکم ۲۱ درصد کم شد.
در صورتیکه مطالعه ای که در سنگاپور انجام شد نشان داد که ۱۴ میوه ای که بیشتر در جهان مصرف می شوند شامل هندوانه، پرتقال، نارنگی، موز و سیب هستند و یک وعده بطور کلی برابر با یک سیب متوسط یا یک فنجان توت فرنگی در نظر گرفته می شود.
کوه اشاره کرد: می توان با خوردن یک تا دو وعده میوه پس از هر وعده غذایی به این هدف دست یافت. ما هیچ تفاوتی در نتایج افرادی که میوه های با شاخص گلیسمی بالا یا پایین مصرف می کردند، مشاهده نکردیم. بنابراین، برای افراد دیابتی، میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین گزینه مناسبی است که قند خون را به اندازه میوه هایی با شاخص گلیسمی بالا افزایش نمی دهد.
بگفته پژوهشگران، بنظر می رسد کلید حفظ مصرف میوه از سنین ۴۰ تا ۶۵ سالگی است و می تواند به عنوان راهی برای حفظ سلامت روان در دهه های آینده در نظر گرفته شود. این ارتباط هنوز مشخص نیست، اما آنها براین باورند که سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی موجود در میوه ها، مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C، می تواند بر کاهش تنش اکسیداتیو و صیانت از مغز در مقابل انحطاط نقش داشته باشد.
همین طور شایان ذکر است که مصرف سبزیجات هیچ ارتباطی بین سلامت روان و رژیم غذایی در ۱۳ هزار و ۷۳۸ شرکت کننده که در این مطالعه شرکت کردند نشان نداد.
کوه می گوید: مطالعه ما با هدف بررسی رابطه بین مصرف میوه و سبزیجات در میانسالی با خطر بروز علایم افسردگی در اواخر زندگی انجام شد.

منبع: