با تلاش دانش بنیان ها محقق شد؛ دستگاه تصفیه آب سیار خورشیدی بومی سازی شد

خط رند ۹۱۲: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه تصفیه آب سیار خورشیدی شده که بطور خاص برای مناطق محروم و کم برخوردار طراحی شده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت هورسان انرژی نوین ایرانیان با هدف پایه گذاری نگاهی نو به حوزه انرژی های تجدیدپذیر در سطح ملی و منطقه ای تأسیس شده است. این شرکت با بهره بردن از متخصصان توانمند فنی و علمی قادر به ارائه خدمات مختلف در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است.
تیم فنی، مهندسی و اجرائی شرکت با بهره مندی از کارآمدترین متخصصانی که سال ها در صنایع مختلف کشور مشغول به فعالیت بوده اند، توانایی طراحی و اجرای کامل انواع سیستم های خورشیدی بصورت منفصل از شبکه (Off-grid) و یا متصل به شبکه (On-grid) برمبنای استانداردهای بین المللی و استانداردهای ملی داخلی را دارد.
شرکت دانش بنیان هورسان انرژی نوین ایرانیان با ارائه دو محصول نوآورانه، گامی بلند در راستای آبادانی و پیشرفت در مناطق کمتر برخوردار کشور برداشته است. اینورتر پنج کیلووات و دستگاه تصفیه آب خورشیدی، چاره ای ایده آل برای تامین برق و آب شرب سالم در مناطقی هستند که به شبکه سراسری برق و آب دسترسی ندارند.
مولود عباسی، مدیرعامل شرکت هورسان انرژی نوین ایرانیان ابتدا درباب محصولات این شرکت و کاربرد آنها اظهار داشت: تازه ترین محصول ما اینورتر خورشیدی است که جهت استفاده در نیروگاه های خورشیدی و سیستم های تجدیدپذیر انرژی طراحی شده است. اینورتر خورشیدی یکی از اجزای اصلی نیروگاههای خورشیدی و درحقیقت قلب تپنده نیروگاه شمرده می شود. وظیفه اینورتر خورشیدی در سیستم های فتوولتائیک، تبدیل برق DC تولیدشده توسط پنلها و یا ذخیره شده در باتری ها به برق AC می باشد. قدرت اینورترها از چند ۱۰ وات (استفاده مصارف کوچک) تا چند مگاوات (برای مصارف نیروگاهی) تغییر می کند و بسته به نوع سیستم فتوولتائیک بصورت متصل به شبکه و یا منفصل از شبکه به کار می رود.
این اینورتر با ظرفیت پنج کیلووات تولید می شود و از خاصیت های منحصر به فردی برخوردارست که آنرا به انتخابی ایده آل برای طیف وسیعی از کاربردها تبدیل می کند.
وی افزود: یکی از مهم ترین مزایای این محصول، قابلیت اتصال به شبکه برق است. این بدان معنا است که می توان از آن در نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه بهره برد و مازاد برق تولید شده را به شبکه برق تزریق کرد.
به گفته عباسی، در صورتیکه خیلی از اینورترهای خورشیدی موجود در بازار ایران کپی نمونه های خارجی هستند، اما اینورتر تولیدی این شرکت بطورکامل در داخل کشور طراحی و تولید شده است. تمامی بردها و تجهیزات این محصول توسط متخصصان ایرانی تولید شده اند و از بالاترین کیفیت برخوردار می باشند.
وی درباب بزرگ ترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه اشاره کرد: بعد از دو سال تلاش بی وقفه، تیم متخصصان ما موفق به طراحی و تولید نمونه داخلی اینورتر شدند. این محصول، گامی بزرگ در امتداد تحقق خودکفایی و توسعه تکنولوژی های جدید در عرصه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.
عباسی افزود: علاوه بر این دستاورد بزرگ، مجموعه ما در حوزه تولید تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر نیز فعال است. یکی از محصولات برجسته ما، دستگاه تصفیه آب سیار خورشید است که بطور خاص برای مناطق محروم و کم برخوردار طراحی شده است. این دستگاه با بهره گیری از انرژی خورشید، آب شرب سالم و بهداشتی را برای ساکنان این مناطق فراهم می آورد و نیازی به ایجاد زیرساخت های پیچیده و پرهزینه شبکه برق ندارد اما مسیر پیش روی ما برای تحقق اهدافمان هموار نیست. ما برای عرضه محصولات خود به بازار و ارائه خدمات به مردم، به حمایت مالی و تسهیلات ویژه از طرف نهادهای ذی ربط نیاز داریم.
وی درباب کاربرد محصولات خود در عرصه مناطق کمتربرخوردار گفت: دو محصول نوآورانه ما می توانند بطور قابل توجهی به زندگی مردم در مناطق کمتربرخوردار کشور کمک می نماید. این اینورتر جهت استفاده در نیروگاه های حمایتی ۵ کیلوواتی که توسط کمیته امداد و بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش آنها در مناطق کمتر برخوردار راه اندازی می شود، ایده آل است. این محصول بطور خاص برای این مناطق طراحی شده است و می تواند بطور قابل اعتمادی برق مورد نیاز آنها را تامین کند.
او افزود: این دستگاه برای مناطقی که دسترسی به شبکه سراسری آب و برق ندارند، خصوصاً در استان سیستان و بلوچستان که مردم از هوتک ها برای تامین آب شرب خود استفاده می نمایند، طراحی شده است. این دستگاه بدون نیاز به ایجاد زیرساخت های پیچیده شبکه ای، به آسانی در محل نصب می شود و با بهره گیری از انرژی خورشید، آب شرب سالم و بهداشتی را برای مردم فراهم می آورد.
مدیر عامل شرکت هورسان انرژی نوین ایرانیان اضافه کرد: این محصولات به مردم در مناطق کمتربرخوردار دسترسی به برق و آب شرب سالم را که برای سلامتی و رفاه آنها لازمست، فراهم می کنند. همین طور دسترسی به برق و آب شرب سالم می تواند کیفیت زندگی مردم در این مناطق را بطور قابل توجهی ارتقا دهد. تولید و نصب این محصولات می تواند فرصت های شغلی جدیدی در راستای آبادانی و پیشرفت این مناطق بوجود آورد. این محصولات با بهره گیری از انرژی خورشید، به کاهش آلودگی هوا و حفظ منابع طبیعی کمک می کنند.
عباسی درباب رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به وجود آمده توسط این مجموعه اظهار داشت: در مجموعه ما بصورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول بکار هستند و غیرمستقیم نیز ۵۰ نفر با ما همکاری می کنند.

منبع: