قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد امتیازات طرح مسیر نخبگی برای برگزیدگان دانشگاه علم و صنعت

به گزارش خط رند ۹۱۲، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: منتخبان «مراسم سالانه قدردانی از دانشجویان سرآمد دانشگاه علم و صنعت» که بعنوان رویدادی مورد تائید بنیاد ملی نخبگان شناخته می شود از امتیازات طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهند شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سید سلمان سید افقهی در «مراسم سالانه قدردانی از دانشجویان سرآمد دانشگاه علم و صنعت» اظهار داشت: احیای مجدد رویکرد نخبه پروری، پشتیبانی از نخبگان و تشکیل هیات امنای بنیاد ملی نخبگان بعد از ۸ سال همچون اولین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بعد از تشکیل دولت سیزدهم بود.

ایشان سپس ضمن بیان این که مصوبات بسیار مهمی در عرصه نخبگان از دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی به یادگار ماند، به جذب نخبگان در دستگاه های دولتی اشاره نمود و اظهار داشت: قبل از این در کشور هیچ ساز و کار معینی برای به کارگیری مستعدان برتر و نخبگان در دستگاه های اجرائی وجود نداشت و جذب نخبگان در بدنه اجرائی مانند سایر افراد تنها بوسیله آزمون استخدامی صورت می گرفت که این مساله، کشور را از بهره مندی از توان نخبگان در لایه های جدیدی از مدیران در بدنه حاکمیتی و دولتی محروم کرده بود و خسارتی بزرگ بود.

قائم مقام بنیاد ملی با اعلان اینکه بخشنامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی اواخر سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران رسید و پروسه اجرائی سازی آن از اوایل ۱۴۰۱ شروع شد، اظهار داشت: هم اکنون این پروسه برای بیش از ۶ هزار نفر از این افراد درحال اجراست و قریب به ۴۰۰ نفر کار خودرا در دستگاهها آغاز نموده و باقی این افراد نیز در راه جذب هستند.

دستور رییس جمهور شهید برای تمرکز بر جذب نخبگان در شرکت های خصوصی

سید افقهی افزود: شهید بزرگوار آیت الله رئیسی تنها به این مساله بسنده نکردند و در جلسه ای که انتهای سال قبل برگزار گردید، دستور تمرکز بر جذب نخبگان در شرکت های خصوصی را نیز صادر کردند، بدین جهت از شروع سال جاری تمرکز جدی بر جذب نخبگان در شرکت های خصوصی کشور شکل گرفت که نخبگان ما بتوانند در بخش خصوصی مشغول بکار شوند، در همین راستا نیز جلساتی با نمایندگان شرکت های خصوصی، اتاق تجاری کشور و برخی شرکت های دولتی بزرگ تشکیل شد.

وی اظهار داشت: برای حرکت واقعی به سمت تحقق اقتصاد دانش بنیان باید بستری فراهم نماییم که قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیانی که در این سال ها شکل گرفته اند، به کمک حل مسائل شرکتها و بنگاه های اقتصادی بزرگ بیایند و مجموعه های بزرگ، بازار پایداری برای تولید و عرضه تکنولوژیهای جدید این شرکتها باشند.

جذب ۲۰۰ نفر از نخبگان با معرفی بنیاد ملی نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها

سید افقهی با اشاره به مکانیزم جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها نیز اظهار داشت: با پیگیری های شخص رییس جمهور شهید و در همکاریهای بین دستگاهی، خط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها خارج از فراخوان دانشگاه ها نیز باز شد و از ۶ ماه دوم سال قبل نزدیک به ۲۰۰ نفر از نخبگان با معرفی بنیاد ملی نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها جذب شدند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به استمرار جریان پشتیبانی از نخبگان در دولت چهاردهم نیز اظهار داشت: همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند نخبگان سررشته دار حرکت های مردمی هستند و نخبگان ما باید در بزنگاه های کلیدی نقش خودرا ایفا کنند. همه ما در هر نقشی امروز موظفیم مردم را به مشارکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح دعوت نماییم، چونکه مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده جمهوریت نظام و پشتوانه مردمی رییس جمهور آینده در ایجاد تحول است که امیدواریم توجه به نظر نخبگان به عنوان یکی فاکتورهای کارآمدی مد نظر رییس جمهور آینده باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه حکمرانی دانش بنیان و شایسته سالاری را از مؤلفه های توسعه و پیشرفت کشور برشمرد و اظهار داشت: راه اندازی مجموعه های خانه نخبگان و پیگیری استقرار نظام تربیت و گزینش اصلح کارگزاران که از بندهای سند استراتژیک کشور در امور نخبگان است، از دیگر مواردی است که اقدام برای اجرائی سازی آن در دولت سیزدهم کلید خورده و اکنون در دستور کار بنیاد ملی نخبگان است.

کاربست دانش نخبگان و اثرگذاری/ تشکیل هیات های عالی اندیشه ورزی

وی سپس با اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی گفتاورد نخبگان در عرصه های نیاز کشور، این رویداد را بستری برای کاربست دانش نخبگان و اثرگذاری ایشان در حل مسائل کشور دانست و اظهار داشت: گفتاورد ملی نخبگان رویدادی برای مشارکت نخبگان در خلق ایده و جست و جوی راهکار نخبگانی برای بحران هاست؛ بستری که فراهم کردن آن از وظایف ذاتی بنیاد ملی نخبگان بود که به لطف خداوند با برگزاری این رویداد به تحقق این امر نزدیک هستیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همین طور به تشکیل هیات های عالی اندیشه ورزی با حضور خبرگان نظام اشاره نمود و اظهار داشت: از مسؤولین ادوار کشور در اتاق های فکر و هیات های اندیشه ورزی بهره خواهیم گرفت تا تجربه سال ها سکان داری خبرگان در اداره کشور به دانشجویان و اساتید دانشگاه ها، منتقل و ذیل این نظارت، با همفکری نخبگان برای حل مسال اساسی کشور چاره اندیشی شود.

ایشان سپس با اشاره به احیای باشگاه دانش پژوهان جوان در دوره ریاست شهید ابراهیم رئیسی و اقدام خودجوش و نمادین برگزیدگان المپیادهای علمی در اهدای مدال های خود به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ارزش گذاری به نخبگان در حاکمیت در دولت سیزدهم نمودی علمی و عملی پیدا کرد و توجه ویژه رییس جمهور شهید به مدال آورن المپیادهای علمی کشور و برگزاری جلسه سه ساعته صمیمانه رییس جمهور با مستعدان، انگیزه ای جدید در ادامه راه برای مدال آوران المپیادهای علمی ما بود.

خبر خوب برای برگزیدگان مراسم

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید افقهی همین طور از ایجاد امکان بهره ‎مندی برگزیدگان «مراسم سالانه قدردانی از دانشجویان سرآمد دانشگاه علم و صنعت» از امتیازات طرح مسیر نخبگی آگاهی داد و اظهار داشت: منتخبان این رویداد که به عنوان رویدادی مورد تائید بنیاد ملی نخبگان شناخته می شود، از امتیازات طرح مسیر نخبگی برخوردار شده و در صورت حفظ پویایی تا آخرین مقاطع تحصیلی و حتی فراتر از آن در بحث عضویت در هیات علمی دانشگاه ها مورد حمایت های پیوسته بنیاد قرار می گیرند.

او در آخر اظهار داشت: امیدوار هستم نخبگان در تحقق رسالت سنگین خود که همانا پرچمداری شأن تاریخی و تمدن ملت بزرگ ایران است، بیش از پیش موفق باشند و در راه اعتلای ایران اسلامی گام بردارند.

منبع: