پرواز بویینگ از لندن تا نیویورک با سوخت پاک

به گزارش خط رند ۹۱۲، یک هواپیمای تجاری بویینگ ۷۸۷ از لندن تا نیویورک را با سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست پرواز کرد و ۹۵ تن در انتشار دی اکسید کربن صرفه جویی کرد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، عملیات پرواز Flight۱۰۰ شرکت ویرجین آتلانتیک با ۱۰۰ درصد سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست انجام شد. نتایج از آن حکایت می کند که این پرواز از انتشار ۹۵ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده است. همینطور شرکت اعلام نمود سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست(SAF) را میتوان به صورت ایمن و بدون احتیاج به زیرساخت های مخصوص استفاده نمود. این امر به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود. در این پرواز هیچ تغییری در موتور، بدنه هواپیما یا زیرساخت سوخت به وجود نیامد و پرواز با استانداردهای ایمنی تجاری انجام شد. ویرجین آتلانتیک یک هواپیمای بویینگ ۷۸۷ با موتورهای Trent ۱۰۰۰ رولز رویس را به کار گرفت که از فرودگاه هیترو لندن به جی اف کی نیویورک پرواز کرد. همینطور این اولین هواپیمای تجاری جهان بود که با ۱۰۰ درصد سوختSAF بر فراز اقیانوس آتلانتیک پرواز کرد. نتایج پرواز اخیرا انتشار یافته و نشان داده است SAF انتشار گازهای گلخانه ای غیر از دی اکسید کربن را تا ۴۰ درصد کاهش داده است. به قول شرکت استفاده از SAF تأثیر قابل توجهی روی کیفیت هوای محلی در فرودگاه ها دارد. همینطور این پرواز نشان دهنده بهبود کلی فرآیند مصرف سوخت SAF است. الان SAF کمتر از ۰.۱ درصد از سوخت جتی را تشکیل می دهد که در سراسر دنیا برای پروازها به کار می رود. برپایه استانداردهای فعلی میتوان از ترکیب ۵۰ درصد SAF در موتورهای جت تجاری به کار برد اما مأموریت Flight۱۰۰ نشان داد چالش ارتقای تولید در ارتباط با سیاستگذاری و سرمایه گذاری است. SAF به کار رفته در Flight۱۰۰ ترکیبی دوگانه داشت که ۸۸ درصد HEFA (استرها و اسیدهای چرب هیدروفرآوری شده) و ۱۲ درصد SAK (نفت سفید آروماتیک مصنوعی) را شامل می شود. HEFA از چربی های دور ریز و از طرفی SAK از دورریز شکرهای گیاهی تأمین می شود. SAK در ترکیب۱۰۰ درصدیSAF نیاز است.

منبع: