به گزارش خط رند ۹۱۲، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برنامه های این صندوق برای مساعدت با توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: چارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی شامل ۳ دسته توانمندسازی صادراتی، شبکه سازی صادراتی و تامین مالی صادراتی است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بمناسبت ۲۹ مهر روز ملی صادرات و به همت صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، همایش «در مسیر صادرات دانش بنیان» از امروز یکشنبه ۳۰ مهر به مدت دو روز به صورت حضوری و مجازی شروع شد.
در روز نخست این همایش که به صورت همزمان با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه های صادراتی» و پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی برگزار شده است، علاوه بر معرفی و آشنایی شرکتهای دانش بنیان با بازار ارمنستان، نماینده رئیس اتحادیه کشاورزی این کشور هم در همایش «در مسیر صادرات دانش بنیان» سخنرانی کرد.
همینطور نمایشگاهی با حضور ۲۶ شرکت دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است تا هیات تجاری ارمنستان از نزدیک با دستاوردها و توانمندی های دانش بنیان های ایرانی در حوزه کشاورزی آشنا شده تا زمینه همکاری مشترک و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به این کشور بررسی شود.
نشست «انتقال تجربه ورود شرکتهای دانش بنیان و خلاق به بازارهای بین المللی» با حضور دکتر مهدی متقیان، دکتر فائقه اسلامی پور و دکتر مهرداد عالی پور، نشست «اصول و فنون مذاکره» با سخنرانی مهندس محمد گیوکی و «آشنایی با نقش طراحی صنعتی در تکمیل زنجیره ارزش جهان» با سخنرانی دکتر مصطفی توحیدی فر، از دیگر برنامه های روز نخست این همایش است.
برنامه های صندوق نوآوری جهت کمک به توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان
مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در این همایش ضمن اشاره به برنامه های این صندوق در جهت کمک به صادرات شرکتهای دانش بنیان و توسعه زیست بوم نوآوری کشور، اظهار داشت: ما در صندوق نوآوری ۷۸ خدمت در ۴ گروه تسهیلات، ضمانت نامه ها، سرمایه گذاری و توانمندسازی به شرکتهای دانش بنیان عرضه می نماییم.
وی ادامه داد: چارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی شامل ۳ دسته توانمندسازی صادراتی، شبکه سازی صادراتی و تأمین مالی صادراتی است. در قسمت توانمندسازی، خدماتی شامل آموزش و مشاوره، استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و محافظت از مالکیت فکری عرضه می شود.
نوتاش اضافه کرد: خدمات بخش آموزش و مشاوره دربرگیرنده حوزه های مختلفی همچون آموزش داخلی، آموزش در سایر کشورها، یادگیری شرکتی و همینطور مشاوره کسب و کار است. در حوزه استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی هم خدماتی مانند استانداردهای صادراتی (تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان)، تأییدیه های ملی (تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان)، خدمات لابراتوار (تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان) و استانداردهای تخصصی (تا سقف ۷۵ میلیون تومان) عرضه می شود.
مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، شبکه سازی صادراتی را یکی از برنامه های جدی این صندوق عنوان نمود و اظهار داشت: در این بخش، خدمات متنوعی عرضه می شود. پشتیبانی از حضور مستقل شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی یکی از این برنامه ها است. در همین راستا لیست حدود ۳۵۰ نمایشگاه خارجی مورد تأیید، در سایت صندوق وجود دارد.
وی تصریح کرد: فراهم کردن امکان حضور در پاویون شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی، یکی دیگر از برنامه های شبکه سازی صادراتی است. سالانه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض برای حضور در پاویون در نمایشگاه های خارجی به شرکتهای دانش بنیان پرداخت می شود؛ البته باید توجه داشت که پاویون ها گنجایش ۲۵-۲۰ شرکت را دارند و درصورتی که تعداد درخواست ها بیشتر باشد، شرکتهای دانش بنیان برپایه پتانسیل صادراتی بالاتر گزینش می شوند.
نوتاش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خدمات این حوزه (شبکه سازی صادراتی)، حضور در نمایشگاه های دائمی خارجی است که شامل پایگاه های صادراتی متعلق به بخش خصوصی هستند که در بعضی از کشورها بوجود آمده اند. این پایگاه ها به صورت دائم برای محصولات دانش بنیان بازاریابی می کنند.
اعزام و پذیرش هیات های تجاری و فناوری، برگزاری رویداد «یکشنبه های صادراتی» در چارچوب کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان و کمک های توسعه ای، از دیگر محورهای حوزه شبکه سازی صادراتی بود که مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی به آن اشاره نمود.
مرکز تحقیقات سیاست علمی، مهم ترین نهاد تخصصی در حوزه سیاستگذاری و جریان سازی گفتمان های علم و فناوری کشور
در ادامه این همایش هم دکتر مرضیه شاوردی، مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی ضمن اشاره به فرایند شکل گیری این مرکز اظهار داشت: در دهه ۸۰ بحث سیاستگذاری در حوزه علم عنوان شد و زمانیکه وزارت علوم بازطراحی شد، در سال ۱۳۸۳ شاهد ظهور مرکز تحقیقات علمی کشور بودیم. با راه اندازی شورایعالی عتف، وظیفه سیاستگذاری علمی کشور برعهده این مرکز گذاشته شد و نام آن به «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» تغییر پیدا کرد.
شاوردی ضمن اشاره به نقش این مرکز در پشتیبانی از زیست بوم نوآوری کشور اضافه کرد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مهم ترین نهاد تخصصی در حوزه سیاستگذاری و جریان سازی گفتمان های علم و فناوری کشور و فعال در سطح منطقه ای و بین المللی به حساب می آید.
مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: لابراتوار سیاستی و مرکز نوآوری، دو بازو یا ابزار حمایتی هستند که در مرکز تحقیقات برای پشتیبانی از زیست بوم نوآوری کشور شکل گرفته اند.
وی ضمن اشاره به اهداف برگزاری این برنامه اظهار داشت: همایش «در مسیر صادرات دانش بنیان» بمناسبت روز ملی صادرات طراحی و اجرا شده است و به نوعی، شروعی برای مطرح کردن مسائل در رابطه با صادرات شرکتهای دانش بنیان است. این همایش، با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه های صادراتی» و پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی همراه شده است که طی آن شرکتهای دانش بنیان با بازار کشور ارمنستان آشنا خواهند شد.
ارمنستان، سکوی پرش ایده الی برای شرکتهای ایرانی است
دکتر ناصر انزلی چی، رئیس انجمن شرکتهای مدیریت صادرات ایران و مدرس رسمی مرکز تجارت بین الملل هم در این همایش که همزمان با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه های صادراتی» و پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ارمنستان برگزار شده است، ظرفیت ها و پتانسیل های بازار صادراتی این کشور را شرح داد.
وی با مقایسه سرانه ی تولید ناخالص داخلی (GDP)، درآمد، جمعیت و نوع مرز مشترک کشورهای ارمنستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان با ایران اظهار داشت: شاید تولید ناخالص داخلی و جمعیت ارمنستان نسبت به سایر کشورها کمتر باشد، اما از بازار بسیار خوبی برای فعالیت شرکتهای ایرانی برخوردار می باشد. این کشور طی دو سال قبل شاهد جهش خیره کننده ای در رتبه شفافیت بوده است که فضا را برای حضور موفق شرکتهای ایرانی بیشتر می کند.
رئیس انجمن شرکتهای مدیریت صادرات ایران تاکید کرد: ارمنستان کوچکترین کشور ناحیه قفقاز جنوبی و تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و از اهمیت ژئوپلتیکی بسیار زیادی برخوردار می باشد. یکی از چالش های این کشور، محصور بودن در خشکی و مناقشه با دو همسایه شرقی و غربی است.
به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، انزلی چی خاطرنشان کرد: مهم ترین و امن ترین مسیر آبی ارمنستان از ایران می گذرد و ازاین رو گسترش روابط دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این کشور با داشتن ۱۴ قرارداد تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با اروپا، کانادا، ژاپن و…، بیشترین رتبه شفافیت در ناحیه اوراسیا، دارا بودن مرکز مشترک زمینی با ایران و احتیاج به ایران بعنوان اصلی ترین درگاه راهیابی به آب های آزاد، یک سکوی پرش ایده آل برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی به حساب می آید.
منبع: rond912.ir