سرنوشت آخرین جویشگر ایرانی چه شد؟

به گزارش خط رند ۹۱۲، مرورگر ایرانی ذره بین که در سال ۱۳۹۹ فعالیت خویش را آغاز کرد، تلاش داشت با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جست وجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوای وب و انواع شبکه های اجتماعی کمک نماید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، موتور جست وجو، جویشگر یا جست وجوگر به صورت عمومی به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جست وجو می کند؛ همینطور در اینترنت به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی موجود در فایل ها و سندهای وب جهانی، گروههای خبری، منوهای گوفر و آرشیوهای FTP را جست وجو می کند. هم اکنون گوگل، موتور جست وجویی است که نه تنها در کشور آمریکا، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر و حتی در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد اما در این میان کشورهایی هم هستند که از موتورهای بومی خود استفاده می نمایند، همچون چین با بایدو، کره جنوبی با نیور و روسیه با یاندکس که هر کدام کاربران خویش را دارند و سهمی از پرس وجوهای روزانه را به خود اختصاص داده اند.

بنابراین همین مبحث سبب شد فکر داشتن یک موتور جست وجوی بومی در ایران هم ایجاد شود و در نتیجه پشتیبانی از جویشگرهای بومی بر مبنای تهیه و عرضه طرح کسب و کار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسید و مقرر شد که مدلهای کسب و کار موتورهای جست وجوی «پارسی جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری عرضه شوند؛ البته مسؤلان معتقدند در هیچ کجای دنیا جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود بلکه هدف دیگری را که پاسخگویی به نیازهای کاربران بومی است دنبال می کنند و با عنایت به اطلاعاتی که سرویسهای بومی دارند، این هدف از یک ابزار بومی بهتر از یک ابزار بین المللی برمی آید.

طی سالهای گذشته از فعالیت حدود هشت موتور جست و جوی بومی اطلاع داده شد که میتوان به مواردی مانند «ذره بین» «یوز» «پارسی جو» و «گرگر» اشاره نمود که مرورگر ذره بین در سال ۱۳۹۹ فعالیت خویش را آغاز و این امیدواری را ایجاد کرد که با عنایت به برخورداری از قابلیت های محلی خوب بخشی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تأمین کند.

ویژگی های موتور جست و جوی ذره بین چیست؟

این مرورگر علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جست وجو نظیر گوگل از راه فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه ای عرضه می دهد که وب گردی در اینترنت را بهبود می بخشد. این موتور جست وجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه های اجتماعی را به سادگی امکان پذیر می کند. حتی بخش آوا در ذره بین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب های صوتی را بدون احتیاج به دانلود در اختیار کاربران قرار می دهد که مشابه آن در موتور جست وجو گوگل هم وجود ندارد.

طبق اعلام، جست وجو و دسترسی سریع به فروشگاه های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و… از دیگر خصوصیت های ذره بین است. علاوه بر امکانات ذره بین، استفاده از این موتور جست وجو، مزیت های ترافیکی مثل ترافیک مجانی در چارچوب بسته اینترنتی و اینترنت نیم بها را هم دارد؛ همینطور عرضه پاسخ های هوشمند، امکان جست وجو و گشت وگذار در محتوای شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئوییِ داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جست وجوی ایرانی است.

از سوی دیگر توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی از راه کسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، کمک به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، توسعه زیرساخت های تولید و عرضه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، محافظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارشات ذائقه سنجی کاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از لزوم ها و اهداف کلان جویشگرهای بومی عنوان شده است.

همچنین در بخش معرفی این مرورگر اعلام شده که تلاش می کند تجربه کاربری بهتری را در دسترسی به محتوا و خدمات دنیای وب و هم جست وجو به زبان فارسی فراهم آورد. برای نیل به این هدف، ذره بین علاوه بر عرضه پاسخ های هوشمند در زمینه های مختلف (برای مثال روند قیمت های طلا و ارز، پیشبینی آب و هوای شهرهای مختلف، دستورهای آشپزی و غیره)، موتورهای جستجوی موضوعی هوشمندی در حوزه های گوناگونی همچون موسیقی، ویدیو، خرید و فروش، خبر و سرگرمی و غیره را توسعه داده است. شعار این مرورگر دسترسی ساده به خدمات دنیای وب است که تلاش می کند با ایجاد بستری یکپارچه از جستجوگرهای موضوعی در زمینه های مختلف به آن برسد و بدون احتیاج به نصب انواع اپلیکیشن ها، تجربه خوبی را برای کاربر خود ایجاد نماید.

ذره بین اما برای پاسخ به جست وجوهای عمومی از معماری رایج در موتورهای جست وجو به نام متاسرچ (یا همان فراجستجو) استفاده می نماید که مانند بسیاری از موارد مشابه خارجی، علاوه بر خزش و رتبه بندی صفحات توسط موتور جستجوی خود، از نتایج سایر موتورهای جستجو هم استفاده می نماید. در دنیای وب، خدمات و محتوای بسیار گسترده و روزافزونی تولید می شود که دسترسی به آنها برای همه کاربران کار ساده ای نیست. سرویس دهنده های بزرگی در دنیا برای بهبود دسترسی به این محتوا درحال عرضه انواع سرویس ها هستند. با این وجود از یک سو خیلی از این خدمات برای کاربر فارسی زبان فعال نیست و از طرفی هنوز هم میتوان خدمات بسیار متنوعی برای ایجاد سهولت دسترسی کاربر به این خدمات و محتوای گسترده توسعه داد؛ به همین علت شرکتهای بزرگی در دنیا در این راه پیش می روند.

طبق اطلاعات سایت مرورگر ذره بین، این مرورگر تلاش می کند با ایجاد بستری یکپارچه از انواع موتورهای جستجوی موضوعی، در دو سطح، به سهولت دسترسی فارسی زبانان به خدمات و محتوای وب و انواع شبکه های اجتماعی کمک نماید. در سطح اول، محصولات متنوعی وجود دارند که با تمرکز در حوزه های مختلف همچون موسیقی، فیلم و سریال، خرید کالا یا خدمات و غیره به این امر کمک می کنند و در سطح بالاتر، ایجاد پلتفرمی یکپارچه از این محصولات متنوع است که کاربر با نصب یک اپلیکیشن، به همه این محصولات دسترسی دارد.

گفته شده چشم انداز مرورگر ذره بین تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دنیای وب برای همه فارسی زبانان در گروههای سنی و دانشی مختلف است؛ بدین منظور مأموریت ذره بین عرضه بستری یکپارچه از جست وجوگرهای موضوعی هوشمند، جهت دسترسی متمرکز به همه اطلاعات و خدمات فضای مجازی فارسی است.

نقطه قوت موتورهای جویشگر بومی پاسخ دادن به جست وجوهای تراکنشی در چارچوب سرویسهای خاص است، در حالیکه استفاده کنونی کاربران از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و پیدا کردن سایت های مختلف را دارد. اما در کنار مزایای گفته شده جویشگرهای بومی با چالش و مشکلاتی روبه رو هستند و برخی کارشناسان معتقدند مشکل عمده جویشگرهای بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری چون امکان خرید سخت افزاری از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از لحاظ نرم افزاری هم جویشگرهای بومی به رشد قابل قبولی رسیده اند؛ مشکل اصلی اینست این جویشگرها باید از جانب مردم مورد پذیرش قرار گیرند و مردم ترجیح بدهند به جای جست وجوگرهای خارجی مانند گوگل و بینگ، از جویشگرهای داخلی استفاده نمایند.

بنابراین به اعتقاد کارشناسان توسعه موتورهای جست وجوی ایرانی همچون ذره بین و مورد استفاده قرار گرفتن آنها در صورتی میسر می شود که سرعت جست وجوگرهای ایرانی نسبت به دیگر جست وجوگرها بالاتر باشد و در جهت آن پهنای باند داخلی و حجم محتوای فارسی هم افزایش پیدا کند.

بر این اساس، برای ترغیب کاربران و شهروندان به استفاده از این موتور جست وجوها لازم است در آنها مزایایی نسبت به نمونه های خارجی وجود داشته باشد که این امر به مرور محقق خواهد گردید، از طرفی لازم است طراحی کنندگان این جویشگرها بتوانند تعداد صفحاتی که آدرس می دهند را افزایش داده و تعداد این صفحات را به بالای چند میلیارد برسانند.

طی سالهای گذشته کمبود آمار و اطلاعات در رابطه با پرس وجوی کاربران از ضعف های موجود در این حوزه اعلام شد، به عبارتی این که روزانه چند نفر به گوگل رجوع می کنند و چند کوئری (پرس وجو) به گوگل می فرستند یا این که روزانه چند درصد از پرس وجوها به جویشگرهای بومی می رود، تقریبی است و به جهت اینکه این موارد دقیق اندازه گیری شود نیاز است اطلاعاتی که مردم در اینترنت ارسال و دریافت می کنند مشاهده و آنالیز شود.

این انتظار وجود دارد موتورهای جست وجویی مانند ذره بین در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند، بتوانند بخشی از نیازمندی های مردم را از راه توانمندی داخلی تأمین کنند و مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جست وجویی رجوع کنند که محتوای داخلی را عرضه می دهد.

منبع: