خط رند ۹۱۲: اتصال پنجره واحد دستگاه های اجرائی به پنجره ملی خدمات هوشمند به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته، اما تا حالا ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات، انجام نداده اند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند که به واسطه آن، حالا ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
همین طور بنا به قول رضا باقری اصل- دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات، ارزیابی دستگاههای اجرائی بر اساس شاخص هایی چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است و طبق ارزیابی صورت گرفته الان ۵۲ درصد دستگاه ها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاه ها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاه ها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد و تا حالا چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.
دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاههای اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شده است. بر مبنای بند “واو” تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همین طور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا اختتام دی ماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون به حساب می آید.
هرچند نحوه ایجاد و اتصال دستگاههای دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، نشان داده است که تا حالا ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خودرا که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همین طور ۲۵ درصد دستگاه ها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خودرا به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرائی تکالیف خودرا انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند
در این خصوص و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، مجید فولادیان- مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، بیان نمود: در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی برای اولین بار، داشتن پنجره واحد دستگاهی و اتصال پنجره واحد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند، دو شاخص اثرگذار بود که در ارزیابی وضعیت دستگاه ها مورد توجه قرار گرفت. این دو شاخص، به صورت تشویقی و در مجموع ۱۵ امتیاز به خود اختصاص داد، به این مفهوم که داشتن پنجره واحد، امتیاز قابل توجهی را به سمت دستگاه مورد نظر روانه می کرد، اما عدم وجودش در این دوره موجب از دست دادن امتیاز خاصی نمی شد.
وی با اشاره به اینکه معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه ها در مرحله نهایی سازی قرار دارد و بزودی ابلاغ می شود، اظهار داشت: در تازه ترین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، دستگاههای اجرائی از منظر اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند به دو دسته مورد تقسیم بندی قرار گرفت. دسته نخست را دستگاه هایی تشکیل دادند که سامانه های اصلی و در عین حال پرمخاطب خودرا جهت ارائه خدمت بهتر به مردم به صورت داوطلبانه و با استفاده از امکان احراز هویت یکپارچه، راه اندازی و به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کردند.
مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی ضمن اشاره به ۱۰ دستگاه پیشگام در این عرصه خاطرنشان کرد: وزارت خانه های امور اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور، فناوری اطلاعات ایران، شرکت مخابرات ایران، اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و مناطق آزاد همچون دستگاه هایی هستند که هم اکنون پیشرو در این بخش محسوب می شوند.
فولادیان، درباره چگونگی وضعیت دسته دوم دستگاههای اجرائی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند، تصریح کرد: شش دستگاه اجرائی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، سامانه های جامع خودرا راه اندازی کرده بودند، اما مجهز به امکان احراز هویت یکپارچه نبودند که در نهایت منجر به اتصال همان سامانه جامع شد که همچون آنها می توان به وزارت خانه علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان های بهزیستی و بیمه سلامت، شهرداری های کرج و اصفهان اشاره نمود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، چندی قبل در بین ۱۷۰ دستگاه و بیش از یک هزار و ۶۰۰ خدمت مورد برگزار گردید. در این دوره، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه های اول تا سوم دستگاههای پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.
منبع: خط رند ۹۱۲