به گزارش خط رند ۹۱۲ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: بهره مندی صنعت خودرو از توانمندی شرکتهای دانش بنیان، می تواند تحولی جدی را در این عرصه رقم بزند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در رونمایی از تجهیزات الکترونیک و هوشمند ایران ساخت ساخته شده بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان متعلق به یک خودروساز ایرانی از بایدها برای توسعه و تحول صنعت خودرو گفت و اظهار داشت: زحمات بسیاری انجام گرفته و مدیران شایسته ای برای تحقق صنعت خودرو کوشیده اند. اما برای تحول جدی در این عرصه می باید زمینه برای پیوند شرکتهای دانش بنیان و خلاق به بخش های مختلف این صنعت فراهم گردد و این مورد با عزم و اراده مدیران صنعت خودرو ممکن خواهد بود. ستاری، با تکیه بر اینکه تولید رقابتی، درآمدزا و اشتغال آفرین با گذار از کارخانه داری، به صنعت محقق می شود، افزود: گذار از کارخانه داری و مونتاژ به صاحب صنعت بودن، هنگامی محقق می شود که بتوانیم طراحی ها، توسعه ها و تولید را به کمک شرکتهای دانش بنیان و فناوران، در داخل کشور انجام دهیم. تمام صنایع موفق و پیشرفته، از چنین الگو و راهبردی پیروی می کنند. ازاین رو با اشراف و احاطه به دانش و توانمندی طراحی، از ساختار کارخانه وارد یک ساختار صنعتی خواهیم شد. وی افزود: برای سالهای گذشته شاید رویه مونتاژ و کارخانه داری پاسخ گو بود چونکه کل کشور صد هزار دانشجو داشت و دغدغه اصلی اشتغال کارگری بود اما در دوران کنونی کشورمان بیشتر از ۴ و نیم میلیون دانشجو دارد و دغدغه اصلی کشور، اشتغال فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی است. برای اینکه حرکت به سمت صنعتی شدن، شتاب و سرعت بیش تری بگیرد، تنها راه استفاده از شرکتهای دانش بنیان و خلاق است، باید از این ظرفیت علمی و دانشگاهی بهره برد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم ترین لازمه توسعه، را ترویج فرهنگ آن دانست و اظهار داشت: اگر فرهنگ تحول به سمت صنعت در مجموعه های خودروساز نهادینه شود، بطور قطع شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود. ستاری، با تکیه بر پیوند مراکز نوآوری با صنایع بزرگ برای رسوخ فناوری و رقابت پذیری بیش تر اظهار داشت: از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی گردد و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو، باید تعامل با شرکتهای دانش بنیان و فناور خارج از مجموعه های دولتی و شرکتهای بزرگ، از راه شتابدهنده ها بیشتر شود. ستاری ضمن اشاره به اینکه برای توسعه محصول، این شرکتهای دانش بنیان هستند که می توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند، افزود: حوزه پژوهش های پایه و توسعه دانش، دانشگاه ها می توانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند. وی ادامه داد: با عنایت به ظرفیت بالای سرمایه انسانی موجود در کشور، ایران و زیرساخت های موجود در صنعت خودروسازی کشور، پیوند شرکتهای دانش بنیان با این حوزه، می تواند نوآوری را در چرخه تولید قرار دهد و هوشمندی را به ارمغان بیاورد. هم اکنون شرکتهای دانش بنیان خوبی داریم که در حوزه های در رابطه با خودرو از مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، الکترونیک و راهبری فعالیت می نمایند که بهره مندی صنعت خودرو از توانمندی آنها، می تواند تحولی جدی را در این عرصه رقم بزند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، با تکیه بر اینکه پژوهش محصول محور و کارآمد ماحصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه می باشد افزود: تولید محصولی نوآور، رقابتی و کارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش امکان پذیر می شود و دولت و صنایع دولتی، مجری پژوهش های محصول محور نیستند بلکه این کار می باید با استفاده از پلی ارتباطی تحت عنوان مراکز نوآوری و شتاب دهنده های فناوری که ایده های نوآورانه را به صنعت پیوند می زنند، تحقق بیابد. بومی سازی قطعات الکترونیک خودرو یکی از بردهای برق شبکه الکترونیک خودرو تحت عنوان BCM با طراحی و دانش بومی در داخل کشور تولید و به مرحله توسعه نهایی رسیده است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید قطعی خواهد رسید که کاهش هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر قطعه را به دنبال خواهد داشت. با تولید این قطعات، تمامی مجموعه قطعات الکترونیکی خودرو یکپارچه خواهد شد و از تولیدات ایران ساخت خواهد بود. به صورتی که توانمندی در ارتقا و طراحی را به ارمغان خواهد آورد. این شرکت دانش بنیان، در راه کسب توسعه دانش فنی صنعت خودرو حرکت خویش را شروع کرد و الان در راه توسعه دانش فنی خودرو و مهندسی و داخلی تجهیزات در صنعت خودرو فعالیت دارد. برای توسعه صنعت تولید و داخلی سازی از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده شده است و بعنوان محل اتصال محل تولید دانش و مصرف دانش شده است. در حوزه سیستم برق الکترونیک، توسعه فناوری و تولید سامانه های هوشمند ناوبری، سیستم های کمک راننده و اتصال پذیری در دستور کار شرکتهای دانش بنیان قرار گرفته است. این شرکت دانش بنیان در قسمت BCM و ACM و ICN و اتصال پذیری و هوشمندسازی گام برداشته است و فناوری هایی چون سیستم نقطه کور، ترمز اضطراری را با شرکتهای دانش بنیان خارج از شرکت توسعه می دهد.
منبع: خط رند ۹۱۲