به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: به دنبال تولید داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام هستیم و یک شرکت دانش بنیان نیز توانسته چرخ های مونوبلوک داخلی تولید نماید.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، سید میعاد صالحی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: متأسفانه اولویت دهی به بخش حمل و نقلی ریلی بار در طول ۵ ساله برنامه ششم توسعه اتفاق نیفتاده است؛ اما در دولت سیزدهم اولویت بر ارتقای حمل و نقل ریلی است.
وی اضافه کرد: تلاش ما این است که هم در زمینه تزریق منابع و اعتبارات و هم اولویت دهی به صنعت حمل و نقل ریلی بتوانیم پیشرو باشیم. دو هفته قبل تفاهمی میان وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به امضا رسید که در آن اولویت به حمل و نقل ریلی کالاهای کشاورزی داده شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلان اینکه در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله ترانزیت ریلی را با یک میلیون و ۳۱۹ هزار تُن بار ترانزیتی شکستیم که این عدد ۲.۵ برابر سال پیش از آن و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۷ که یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بود، باز هم افزایش را نشان میدهد.
وی با اعلان اینکه در سال قبل رکورد صادرات از مرزهای ریلی هم شکسته شد اظهار داشت: یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن صادرات از مرزهای ریلی در سال قبل صورت گرفت.
صالحی افزود: برای سال ۱۴۰۱ باتوجه به تفاهم نامه های خوبی که در این دو ماه با کشورهای همسایه داشتیم و همین طور تفاهم نامه ای که روز گذشته با قزاقستان امضا کردیم و قرار شد ۵ میلیون تن بار بین المللی داشته باشیم، پیش بینی ما این است امسال بتوانیم رکورد خوبی در ترانزیت بین المللی به دست بیاوریم. البته ظرفیت حمل ریلی بار از شبکه ما بسیار بالاست.
وی تصریح کرد: امیدواریم با تزریق لوکوموتیو به کشور چه بصورت سفارش تولید داخل و چه بصورت ارائه تسهیلات به تعمیر لوکوموتیوهایی که زمینگیر و قابل بهره برداری هستند بتوانیم تفاهم نامه ها با کشورهای همسایه را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم؛ البته برخی لوکوموتیوهای زمینگیر ما ۷۰ تا ۸۰ ساله اند و اگر حتی نقدینگی به بخش تعمیرات لوکوموتیوها هم تزریق شود باز هم امکان راه اندازی مجدد آنها یا نیست یا به صرفه نیست.
صالحی با اعلان اینکه تا کنون سند جامعی برای توسعه صنعت ریلی نداشته ایم اشاره کرد: بنای ما این است که اطلس کاملی از نیازهای ما و همین طور وضعیت فعلی شامل میزان کیلومتر خطوط موجود و میزان کیلومتر کمبود ریل و نیز محورهای لازم برای اتصال خطوط آنتی به چشمه های بار، اتصال های ترانزیتی و امثال آنرا تهیه نماییم که به زودی این اطلس تهیه و رونمایی خواهد شد.
وی اشاره کرد: دو مرز فعال ریلی هم اکنون داریم؛ بنادر شمال و جنوبی هم به شبکه ریلی متصل هستند؛ بندر کاسپین در آستانه پیوستن به شبکه ریلی است؛ منطقه آزاد انزلی هم درحال راه اندازی اسکله ریلی رو-رو است تا بمحض رسیدن ریل به بندر کاسپین، بخش دیگری از کریدور شمال-جنوب فعال شود. همین طور اگر راه آهن رشت-آستارا متصل شود این کریدور تقویت می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حوزه حمل و نقل ریلی یک صنعت اشتغالزاست و از طرف دیگر در این بخش، جزو کشورهای با فناوری پایین یا متوسط محسوب می شویم و به شدت نیازمند انتقال فناوری به این بخشیم و باید از شرکت های دانش بنیان برای توسعه صنعت ریلی تولید قطعات صنعت ریلی هستیم؛ در عرصه تولید لوکوموتیو نیز تولید لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام را در دستور کار داریم هم در حوزه تولید انژکتور و هم پوسته موتور در اولویت ماست؛ در حوزه تولید چرخ مونو بلوک این اتفاق توسط یکی از شرکت های داخلی ما افتاده است.
وی تاکید کرد: به هیچ عنوان مذاکره ای برای واردات واگن نداشته ایم.
منبع: خط رند ۹۱۲