به گزارش خط رند ۹۱۲ معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تأمین بسته های اینترنتی دانشجویان اطلاع داد و اظهار داشت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر محمد تقی نظرپور در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به صورت مجازی برگرار شد، تصریح کرد: این کنفرانس با تلاش مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همّت انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران و با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه های بزرگ و معین استان ها، مؤسسات علمی بین المللی و با حضور گسترده اندیشمندان و دانشمندان، شخصیت های علمی و اجرایی کشور برگزار می گردد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: در این کنفرانس دو روزه شاهد عرضه مقالات با ارزشی از جانب اساتید برجسته و به نام دانشگاه های معتبر و مطرحِ در دنیا با هدف عرضه ی تجارب در شرایط خاص کرونایی، پنل های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجازی، نمایه سازی مقالات پذیرفته شده و چاپ مقالات منتخب هستیم. همینطور مقالاتی در زمینه های شناخت چالش ها و فرصت های عصر کرونایی در فرایند آموزش و توسعه منابع انسانی، معرفی و تجزیه و تحلیل نظریه ها و مدلهای آموزشی و توسعه منابع انسانی، عرضه تجارب سازمان ها و دانشگاه ها در تغییر پارادایم بوجود آمده در روش های آموزش و سایر عناوین در رابطه با موضوعات و محورهای اصلی کنفرانس عرضه خواهد شد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: متأسفانه پدیده مخرب انتشار ویروس کووید-۱۹ که دارای ضریب انتقال فوق العاده زیادی است، نتایج بسیاری را به شکل های مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها همچون دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان به دنبال داشت و نظام آموزش عالی کشور که همچون نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اععم از اساتید و دانشجویان(به عنوان مسئولین فعلی و آینده کشور) که از وسیع ترین عرصه های جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب می شوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه ی حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته ای را از دست دادیم و همین جا برای شادی روحشان از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.
نظرپور افزود: نهاد دانشگاه که در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و فعالیتهای اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبرو شدند و دانشجویان که از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند و انتشار کرونا در ذهنیت و زندگی خانواده های دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.
به قول وی، این رخداد پیچیده و چند وجهی احتیاج به چاره جویی در حوزه های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد می کند که نیازمند به فکر و اندیشه قوی و نیازمند به تغییر خط مشی در اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی است. تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص بزودی به بار نشست و ثمره ی آن، رسیدن به اجرای راهکار یادگیری از راه دور و مجازی بود و تابحال به موفقیت های خوبی نایل شدیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به راهبرد ها و اقدامات به کار رفته در نظام آموزش عالی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (۱۳۹۸-۹۹) بلافاصله پس از توقف کوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند، بلکه با تعامل و هم افزایی بینِ بخشی و با به اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به سرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به کارگیری شیوه های نوین آموزشی و تعریف برنامه ها و فعالیت ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری فعالیتهای خویش را به عهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.
وی تصریح کرد: دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری نهایت تلاش خویش را در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید-۱۹، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیت های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و… به عمل آورده و به نتایج درخشانی دست پیدا کردند. در این حوزه، با عنایت به توانمندی های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاه ها و در دانشکده های علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و لزوم همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیت های تشخیصی و بررسی نمونه ها و سایر عملیات پشتیبانی مقرر شد که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگی های لازم را به عهده داشته باشد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه ها به تقویت شبکه های فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِ بخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکه ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می سازد، پرداختند. همینطور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و هم چنین آزمایشگاه های تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بوده اند در تولید اقلام مورد نیاز، پشتیبانی لازم را عرضه کرده اند.
دکتر نظرپور اضافه کرد: پشتیبانی از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال می باشند. که بیشتر از ۶۰ واحد فناور و شرکتهای دانشبنیان خویش را در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی پشتیبانی و فعال کرده اند.
به قول معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت و دانشگاه ها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از تکنولوژی های جدید آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و تأمین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانه های مختلف آموزشی می باشد که در این حوزه موفقیت های خوبی به دست آمد.
نظرپور با تکیه بر اینکه با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی همچون فراهم سازی امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه های رساله ای در دانشگاه های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات عرضه گزارش، جلسات دفاع از رساله به صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای مناسب برای حفظ و نگهداری دروس عرضه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.
وی تصریح کرد: در این شرایط، برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی اقدامات در خورتوجهی صورت پذیرفت. همچون این خدمات محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه ها و پیشگیری از تجمع دانشجویان با برنامه ریزی حضور بر مبنای اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدائی منظم کلیه مراکزی که مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و رساله خود هستند. هم چنین عرضه وام های دانشجویی برای تهیه نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری دانشجویان و… است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت عرضه خدمات مجازی به صورت حداکثری که بر مبنای بخشنامه های صادره از جانب «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری» ابلاغ گردیده اند و استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزه ی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، دروس طراحی و آتلیه ای، آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمه سازی و دروس آزمایشگاهی دانشگاهی هم با محدودیت هایی همراه می باشد و احتیاج به یک سیستم تلفیقی متشکل از «حضور کنترل شده و محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم به صورت مجازی» توأمان دارد.
نظرپور در انتها تصریح کرد: حالا هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در حال برگزاری است و پیشرفت های شایان توجهی در این حوزه حاصل شده است و با عنایت به نیاز جامعه، انتظار می رود دستاوردهای قبلی و جدید و رهنمودهای خاص در این عصر ظهور کرونایی و تحریم ظالمانه تدوین و در اختیار مسئولین و دستگاههای اجرایی و برنامه ریزان کشور قرار گیرد. تجارب پرارزش دانشمندان و نخبگان از دانشگاه های معتبر و مطرح جهانی می تواند به تدوین این دستاوردها کمک شایان توجهی کند چون که این تبادل تجربیات پرارزش ضروریست ولی شرایط مختلف و متنوع سطوح دانشگاهی، وضعیت ناموزون ساختاری و زیرساخت های موجود، رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی موجود در دانشگاه های کشور، ایجاب می کند که این دستاوردها بومی سازی شده و منطبق بر شرایط هر دانشگاه و سازمانی تکمیل و اجرایی شود.
منبع: خط رند ۹۱۲