خط رند ۹۱۲: صنعت لجستیک مثل سایر صنایع در عصر مدرن با دیجیتالی شدن گره خورده و هر جایی که پای تجارت آنلاین به میان آمده، تحولات فناورانه این صنعت خودی نشان داده اند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بنابراعلام تیپاکس، حتی بیماری همه گیر کرونا که فعالیت خیلی از کسب وکارها را در جهان متوقف کرد، نه فقط برای این صنعت ترمز نبود بلکه شتاب دهنده ای بود که تغییرات تکنولوژیک را سریع تر به این بازار تزریق کرد.
مهرداد فاخر، رئیس هیات مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، در نشست خبری نمایشگاه سیمرغ، اظهار داشت: ” اگر ذره ای تردید درباره نیاز حیاتی کشور به زیرساخت پست و لجستیک وجود داشت، کرونا اثبات کرد که بدون بهره مندی شهروندان از یک سیستم ایمن، سریع و قابل اعتماد برای خریدهای آنلاین، سفارش افراد به در خانه ماندن، وعده ای بیش نخواهد بود.”
به گفته وی، اگر قانون اجرائی می شد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست سامان دهی می شدند، حالا بخش بزرگتری از کسب و کارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، می توانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خودرا برون سپاری کرده و با هزینه های بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند.
هلدینگ فاخر که یکی از نوآوران صنعت پست و لجستیک شناخته می شود، در جریان توسعه زنجیره ارزش افزوده خود، پروسه «سفارش گردانی» را بعنوان تازه ترین خدمت در سراسر دنیا در دستور کار خود قرار داده است.
در این خدمت نوین، محمولات و بسته ها از تامین کننده ها دریافت، بسته بندی، انبارش و ارسال می شود. حالا شرکت «ایفا» با کمک «تیپاکس»، «تی نکست» و سایر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ فاخر، تنها شرکتی است که در ایران این خدمات را به شکل کامل ارائه می کند.
مهرداد فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محموله های سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابجا می شود که سهم بازار از کانال های رسمی، از این جابجایی بسیار ناچیز است.
وی اضافه کرد: صنعت پست و لجستیک بعنوان صنعتی که زیر ساخت توسعه ای کشور است، نیاز به توجه بیشتری دارد. ما در ایران هنوز درگیر این معضل هستیم که دولت با بخش خصوصی، رقابت می کند. دولتی ها برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند.
برگزاری بیش از ۴۰ وبینار تخصصی در بستر یک پلت فرم جدید
رضا سمیع زاده، عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر نیز دراین نشست افزود: “ما تلاش نموده ایم برای فعالان پست و لجستیک در ایران، اکوسیستمی با زیرساخت های تکنولوژیک، در اندازه سازمانی کوچک، خلاق و مشتری محور ایجاد نماییم تا یک رقابت همکارانه شکل بگیرد.”
وی اضافه کرد: “از همه بازیگران بازار تجارت الکترونیک، لجستیک و فین تک ها دعوت می نماییم تا به حوزه های جدید فناورانه وارد شوند و با متمرکز شدن روی هسته اصلی کسب وکار، محصول خودرا توسعه داده و سهم بیشتری از بازار بگیرند.
عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ نشست تخصصی در نمایشگاه مجازی سیمرغ در بستر پلت فرم جدید اکتیران پلاس اظهار داشت: ” برگزاری یک رویداد مجازی همزمان با یک تعطیلی فراگیر نشان میدهد که فرصت ها و ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قدرت مواجهه ما با بحران ها را بهبود می دهد، همانطور که فعالیت فروشگاه های آنلاین متوقف نشد و شرکت های پست و لجستیک با حدود دو برابر کردن ظرفیت ها و زیرساخت های خود باز هم زیر بار و فشار تقاضا ماندند.”
ضرورت شبکه سازی در پست و لجستیک
محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی پست وان نیز با اشاره به اینکه شبکه شدن در دنیای امروز یک ضرورت حیاتی می باشد، اظهار داشت: پست لجستیک اگر بخواهد توسعه پیدا کند باید از زندگی انفرادی، مهاجرت و به سمت زندگی اجتماعی و شبکه سازی یعنی همکاری با کسب و کارهای تخصصی دیگر حرکت نماید تا بتواند همزمان با حفظ مزیت های رقابتی، ارزشی که باید را خلق کند.
ثابتیان با اشاره به راه اندازی شبکه فعالان پست و لجستیک در گروه هلدینگ فاخر با نام «زی بوم» می گوید: “این شبکه با اتصال عملکردی و زیرساختی فعالان زنجیره ارزش کسب و کارهای آنلاین و فعالان پست و لجستیک، بستری را فراهم می آورد تا آنها علاوه بر خلق بازار بزرگتر بتوانند به طیف وسیع تری از مشتریان انواع مختلفی از خدمات مورد نیاز را ارائه کنند.”
به گفته ثابتیان، صنعت پست لجستیک در ایران به جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعه ای از فعالان خرد و کوچکی است که از رقابت با بخش غیررسمی بازمانده اند.
ساماندهی این شرکتها و تقویت زیرساخت های مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی می تواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول می کند.
ارائه زیرساخت نرم افزاری خدمات مختلف پست و لجستیک
شهروز معاون مدیرعامل لجستیک بازار نیز در ادامه این جلسه خبری با اشاره به اینکه این شرکت زیرساخت نرم افزاری خدمات مختلف پست و لجستیک را ارائه می دهد، اظهار داشت: ما برمبنای تکنولوژی های روز می توانیم این امکان را فراهم نماییم تا شرکتها علاوه بر اینکه بتوانند خدمات بهتری به مشتریانشان عرضه کنند، با همدیگر نیز همکاری داشته و یک شبکه بزرگ از کسانی تشکیل گردد که خدمات پست و لجستیک ارائه می دهند. این امر موجب می شود که هم افزایی زیادی نیز میان بازیگران این بازار ایجاد شود.
از خانه به هر نمایشگاهی سر بزنید
سما کاشانی مدیرعامل اکتیران پلاس و برگزار کننده رویداد سیمرغ نیز در این جلسه با اشاره به پلت فرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شرکت های گروه فاخر و شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی، بیش از ۴۰ وبینار تخصصی را نیز برگزار کنند، اضافه کرد: “وقت آنست که نگاه ما به رویدادهای مجازی تغییر کند و از قابلیت های فناوری برای سطح متفاوتی از مذاکره استفاده نمائیم. گرچه این نخستین تجربه اکتیران پلاس در ساخت و سازماندهی یک پلت فرم نمایشگاهی مجازی بود ولی استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن، همزمان با آغاز یک تعطیلی فراگیر نشان داد که همه ما تغییر کرده ایم.”
انتهای رپرتاژ آگهی
منبع: rond912.ir