به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر انجمن کسب وکارهای اینترنتی بر این باور است زمان مشخص می کند سامانه امتا در مأموریت خود موفق است یا خیر و اعتقاد دارد افزایش قیمت ها به عوامل پیچیده ای مربوطند و صرفا مبحث به رفتارهای سازمان یافته در پلت فرم های کسب و کار محدود نمی گردد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی اواسط شهریور ماه، در نامه ای پلتفرم های فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرد تا کاربران خویش را از اول مهر از راه سامانه امتا احراز هویت کنند. از آن زمان نهادهای بسیاری چون سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران نسبت به احراز هویت کاربران کسب و کارها از راه سامانه امتا اعتراض داشتند.
کمیسیون تجارت الکترونیکی در اعتراض به اجبار کسب وکارهای اینترنتی به احراز هویت کاربران از راه سامانه امتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) اعلام نمود مراجع و علل تصمیم گیری برای سطوح احراز هویت حوزه های مختلف کسب وکاری باید مشخص بوده و الزامی برای روش اجرای آن وجود نداشته باشد. ضمن اینکه، در صورت اجرای سطح احراز مورد نظر، باید تضمینی وجود داشته باشد که این احرازها توسط نهادهای نظارتی و قضایی مورد پذیرش واقع شده و مسئولیت را از سمت کسب و کارها متوجه افراد خاطی احراز شده کند.
امتا در بلندمدت نمی تواند قیمت ها را کنترل کند
در این راستا به نقل از فدراسیون فاوا، عادل طالبی- دبیر انجمن کسب وکارهای اینترنتی یکی از منتقدان امتا و بر این باور است که سامانه امتا در بلندمدت نمی تواند قیمت ها را کنترل کند یا ضد نیروهای سازمان یافته در افزایش قیمت ها روبرو شود. اشاره او به سیاست راه اندازی سامانه امتا در احراز هویت کاربران پلت فرم هایی دارد که در حوزه بازار و بازاریابی فعالند. امتا از زمان قانونی شدنش با مخالفت هایی روبه رو شده است. مخالفان متفق القول از نیاز کنترل و نظارت می گویند؛ اما بر این باورند باید پلت فرم ها در شیوه احراز هویت اختیار و انتخاب داشته باشند.
طالبی در پاسخ به اینکه آیا سامانه امتا به اهداف خود در خصوص کنترل و نظارت بر قیمت خودرو و مسکن رسیده، اظهار داشت: حقیقت این است که در فضای دیجیتال و پلت فرم ها سوءاستفاده های سازمان یافته رخ می داد. افراد برای بالا بردن قیمت هماهنگ می کردند. در فضای دیجیتال حالت سنگ مفت گنجشک مفت هم دیده می شد. برای مثال فردی می خواست ماشینش را بفروشد، با قیمتی نسبتاً بالاتر قرار می داد تا شاید کسی به قیمت بیشتر بخرد؛ اما در مراکز شهرداری کارشناسی قیمت گذاری می کرد و چنین اتفاقی رخ نمی داد.
وی افزود: اما در پلت فرم ها چنین نبود، افراد قیمت خودرو ها را بررسی می کردند و روی قیمت رویت شده، رقمی قرار می دادند. یعنی قسمتی از این قیمت های عجیب و غریب سازمان دهی شده بود و قسمتی هم فردی با این احساس بود که می توان با قیمت بالاتری کالا را فروخت. احراز هویت قسمت های فردی مشکل نبود. بهرحال با شماره تماسشان آگهی ثبت می کردند؛ اما بخش سازمان دهی شده معمولاً حرفه ای عمل می کردند و با شماره هایی کار می کردند که به نام خودشان نبود. تلاش می کردند ردی از خودشان نگذارند و این خطرناک بود.
نمی توان با احراز هویت جلوی قیمت گذاری اشتباه را گرفت
این استراتژیست حوزه کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه امتا آمد تا با احراز هویت و اجبار بر آن مانع این قسم امور شود؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد، اظهار داشت: در حالت قبلی هم کار سختی وجود نداشت. اگر پلیس و قوه قضاییه ورود می کرد و بخش سازمان دهی شده را دستگیر می کرد، با عنایت به قوانین موجود محکوم می شد و مانع ادامه چنین رویه ای می شد. به نظر من امتا موفق نبود. بحث قیمت بسیار پیچیده است و با یک دستور و احراز هویت نمی گردد جلوی آنرا گرفت. شرایط اقتصادی کشور و اثرات روانی ناشی از تصمیمات سیاسی بر قیمت ها اثر می گذارد. پافشاری بر امتا اشتباه است و به نتیجه نرسیده است و بعید می دانم به نتیجه برسد.
طالبی در پاسخ به اینکه آیا با گذشت یک ماه امتا تأثیری بر قیمت ها داشته است؟ اظهار نمود: قسمتی از افراد سازمان یافته در افزایش قیمت مورد اخطار قرار گرفته اند؛ اما اگر این افراد راهی برای عبور از این مانع پیدا کنند، به کار خودشان ادامه می دهند. فکر نمی کنم در بلندمدت بتوان روی این شیوه تمرکز کرد. اگر عوامل اصلی و روانی بر قیمت ها شناسایی نشود، افراد متخلف و سواستفاده گر راهش را پیدا می کند. برای بلندمدت نگاه مثبتی به شکل دستوری نداریم. باید شرایط اقتصادی بهبود یابد.
وی تصریح کرد: در دوره سازندگی، خودرو کالای سرمایه ای بود. در دوره اصلاحات به واسطه ثبات اقتصادی و ایجاد ارتباط خوب با کشورها، اثرات روانی را از بازار گرفتیم و خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شد. در دوره آقای احمدی نژاد به جهت اشتباهات، خودرو باردیگر کالای سرمایه ای درآمد و الان هم به جهت دلار چنین است. خودرو باید کالای مصرفی باشد و در سبد خانوار قرار گیرد. با تبدیل شدن یک کالا به کالای ثروتی، عده ای تلاش می کنند از این بازار سود ببرند و این باعث افزایش قیمت و حالت تورمی می شود. سرمایه گذاران را اقناع می کند تا حتی به شکل کاذب این افزایش قیمت را بپذیرند.
احراز هویت به سلامت سیستم کمک می کند
دبیر انجمن کسب وکارهای اینترنتی در پاسخ به اینکه آیا پلت فرم ها در این زمان امتا را بعنوان سامانه احراز هویت پذیرفته اند؟ بیان نمود: بحث بر سر پذیرفتن یا نپذیرفتن پلت فرم ها در امتا نیست. بحث اجبار قانونی می باشد و آنها هم باید انجام دهند. قسمتی انجام شده و قسمتی به پلت فرم ها زمان داده شده تا خویش را با امتا وفق دهند. درنهایت همه با وجود قانون ملزم می شوند. اینکه قانون درست است یا خیر بحث دیگری است. ما نظر متفاوتی درمورد اجبار داریم. درمورد احراز هویت هیچ شکی نیست که هر احراز هویتی به سلامت سیستم کمک می نماید. آن هم در کشور ما که وضعیت تحت کنترل تصمیم گیرندگان نیست. اینکه احراز چگونه باشد و چه مقدار اجبار است هنوز جای سوال است.
طالبی ضمن اشاره به واکنش پلت فرم ها در مواجه با کارکرد امتا اظهار نمود: در ابتدا خبری منتشر گردید که پلت فرم های مهم با دیگر ارگان ها به توافقی رسیدند؛ اما بعدها اعتراضاتی به گوش ما رسید در خصوص اینکه آنچه در جلسات گفته شده با دستور اعلام شده، تفاوت داشته است. با اطمینان نمی توانیم بگوییم دقیقاً چه اتفاقی رخ داده چون حضور نداشیتم. در ابتدا با وجود صحبت ها صدای همراهی بود؛ اما با صدور اطلاعیه ها اعتراضاتی هم شکل گرفت.
وی افزود: پلت فرم ها مثل هر کسب و کار دیگری در کشور ملزم به رعایت قوانین هستند، چه درست باشد چه نادرست. اینکه آیا قانون درست اعمال شده است را زمان مشخص می کند. مثل قانون ماهواره که با ممنوعیت همراه بود و کسانی که رأی به ممنوعیت ماهواره داده بودند، شاید امروز خود از ماهواره استفاده کنند. اگر قانون امتا، قانون درستی باشد، زمان آنرا نشان خواهد داد. همه استفاده می نمایند و از آن سود می برند. اگر هم درست نباشد همه آنرا نقض می کنند. البته به اجرای درست و سرویس مناسب هم مرتبط می باشد.
پلتفرم ها باید راه های احراز هویت را خودشان پیدا کنند
امتا مقرر است به شکلی وضعیت یکپارچه ای در حوزه احراز هویت باشد اما برخی معتقدند هر پلت فرم باید اختیار انتخاب مسیر احراز هویت را داشته باشد. دبیر انجمن کسب وکارهای اینترنتی درباره اینکه کدام شیوه موثرتر است، اظهار داشت: باید اجازه داد پلت فرم ها راه های احراز هویت را پیدا کنند و قانون گذار و مجری قانون و نیروی انتظامی و قوه قضاییه مطالبات خویش را مشخص نماید، اینکه در صورت رخ دادن هر اتفاقی، خواستار چه اطلاعاتی است. از پلت فرم ها بخواهد اطلاعات را در اختیارشان قرار دهد. پیاده سازی احراز هویت با پلت فرم باشد و در صورتیکه اقدام نکردند با آنان برخورد کند.
طالبی ضمن اشاره به رویکرد و نگاه انجمن حالا نسبت به امتا بیان نمود: ما در انجمن اطلاعیه ای صادر کردیم و معتقدیم اساسا احراز هویت مسأله مهمی است. شاهدیم در شبکه های اجتماعی که الزامی بر احراز هویت نیست، افراد که به صورت خودخواسته تصویر خویش را منتشر می کنند و مشخصات خویش را قرار می دهند، در شبکه های اجتماعی از قرار دادن محتوای اشتباه اجتناب می کنند. چون وقتی هویت شناخته شده داشته باشید چارچوبی برای خود درنظر می گیرید و آنرا اعمال می کنید. هیچ ربطی به ایرانی و خارجی ندارد.
وی افزود: اگر در شبکه اجتماعی تصویری نامربوط با نام نامرتبط قرار بدهیم، مشخص است که جز توهین هدف دیگری ندارد. درباره شبکه های اجتماعی این حق را برای افراد باید قائل شد تا حرف خویش را بزنند. اما در پلت فرم های در رابطه با بازار و کسب و کار هم باید این گونه باشد؟ ما در انجمن معتقدیم چنین نیست و باید احراز هویت صورت بگیرد. اما الزامی که در این دستور آمده نمی پذیریم و نمی پسندیم.
این استراتژیست حوزه کسب وکارهای اینترنتی همینطور تصریح کرد: اگر این امکان در کنار امتا به پلت فرم ها داده شود و بگویند وضعیت اختیاری است، حالا خود پلت فرم ها کسانی که خودخواسته احراز هویت شده اند را با نشانه ای برجسته کنند، خودبه خود دیگران هم قائل به این می شوند که احراز هویت کنند. فرد باید با تمایل به احراز هویت اقدام نماید، نه با اجبار. نمونه های خارجی و ایرانی داشته ایم که احراز هویت دلخواه بوده و افراد با علم بر اینکه احراز هویت برایشان منافعی دارد، با طیب خاطر مبادرت به احراز هویت کردند. ما در انجمن معتقدیم احراز هویت به سلامت بازار کمک می نماید. کنترل و نظارت را بهبود می بخشد؛ اما در نهایت با اجبار آن مخالفیم.
انتهای پیا