معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول درباره دورکاری این شرکت در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار نمود: بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستم های اپراتورهاست اما با ایجاد زیرساخت های لازم، بخش قابل توجهی از همکاران ما، هم اکنون از منزل برای شرکت کار می کنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، از زمانی که ورود کرونا به کشور اعلام شده، روش هایی از قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی و آموزش آنلاین و دورکاری مورد توجه قرار گرفت تا حضور افراد در مکان های اجتماعی را کاهش داده و البته کارهای روزمره افراد ادامه یابد. دورکاری یا انجام وظایف کاری در منزل، یکی از راه هایی است که می تواند از حضور افراد مبتلا و احتمال انتقال این ویروس توسط آنها بکاهد و همین طور کسانی که در معرض انتقال هستند را در مقابل این ویروس حفظ کند.
باتوجه به افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان که عمدتاً ناشی از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است و بمنظور کاستن ترددهای شهری و تماس شهروندان با یکدیگر، بخشنامه نحوه اجرای دورکاری از طرف رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاه های اجرائی ابلاغ گردید. دستگاه های اجرائی موظفند ضمن برنامه ریزی برای ارائه خدمات حوزه مسئولیت خود با حضور ۵۰ درصد کارکنان، ترتیبی اتخاذ کنند که در ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع، خصوصاً «خدمات ضروری»، وقفه ای ایجاد نشود.
در این راستا جعفر بلوک آذری -معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اعلام شیوع ویروس کرونا از اواخر سال قبل اظهار نمود: برای رسیدگی به این موضوع، جلسات مختلفی تشکیل شد که یکی از اقدامات عاجل ما، بحث تعریف زیرساخت های دورکاری بود. بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستم های اپراتورهاست و موضوع کار ما ستادی، پژوهشی و مطالعاتی نیست که اگر مدتی تعطیل باشد، اتفاقی نیفتد، ادامه تداوم حیات کارهای اصلی ما برای مردم، سیستم، دولت، حاکمیت و مدیریت کشور بسیار حیاتی و مهمست.
وی افزود: از این جهت نیازمند زیرساخت هایی بودیم که افراد بتوانند از منزل کار کنند و حضور فیزیکی نداشته باشند که بالافاصله این تصمیمات گرفته شد. ما از دورکاری ۳۰ درصد پرسنل شروع کردیم و به ۵۰ درصد بردیم، در مواردی هم تا ۸۰ درصد دورکاری را ایجاد کردیم و بخش قابل توجهی از همکاران ما با زیرساخت هایی که ایجاد کردیم، ازراه دور در منزل برای شرکت کار می کنند.
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول با اعلان اینکه با افزایش شیوع ویروس کرونا در شهریور و مهر، تصمیمات را شدیدتر کردیم، اضافه کرد: ما تا جای ممکن جلسه حضوری نمی گذاریم، افراد هم که به چند دسته تقسیم شدند؛ افرادی که پرخطر بودند، مثل مادران فرزندان خردسال، خانم های باردار، افراد دارای نارسایی جسمی مانند معلولان و جانبازان، کسانی که بیماری زمینه ای داشتند و افراد بالای ۶۰ سال، اجبارا دورکار شدند و بقیه افراد را هم با مسئولیت مدیر مربوطه، به نحوی که فعالیت واحد متوقف نشود، اجبار کردیم که تا حد زیادی دورکار شوند.
بلوک آذری با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات در دورکاری شرکت ها بیان کرد: برای شرکت هایی که در این عرصه آی تی فعالیت می نمایند، دورکاری آسان تر از سایر شرکت هاست. اما دو ملاحظه وجود دارد؛ یک سری بسترهای سخت افزاری وجود دارد که نمی توان به منزل برد و به سبب عملیات فیزیکی، باید در محل صورت گیرد. تعداد زیادی سایت آنتن های موبایل، BTS ها در کل کشور هست که نیاز به رسیدگی، توسعه و تعمیر دارد. افزایش کیفیت شبکه، ایجاد خدمات جدید و قسمتی از کار ما تحت هر شرایطی، میدانی و در صحنه است.
ایشان سپس اشاره کرد: بخش دیگری از فعالیت همکاران ما، پایش این فعالیت ها و پایش شبکه است، که گاهی امکاناتش به نحوی است که بخش زیادی از آن باید حضوری صورت گیرد. اگر این موارد را مستثنی نماییم، باقی فعالیت ها را خیلی آسان تر از دستگاه هایی که هنوز عملیات سنتی انجام می دهند و فرآیندهایش به روز نشده، به صورت دورکاری انجام می دهیم.
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول اظهار داشت: به جز بحث دورکاری و الزامات بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی، ما مرتبا پایش وضعیت سلامت و تست غربالگری داشتیم. یکی دیگر از اقداماتمان، بحث تله مدیسین و پزشکی ازراه دور است. که در حال فراهم کردن بسترهایش هستیم. تلاش می نماییم این امکانات را در فاز اول برای همکارانی که مبتلا شدند یا مشکوک به مبتلاشدن هستند، ایجاد نماییم تا در مدتی که در قرنطینه هستند، بتوانند مشاوره پزشکی بگیرند و یا اگر نیاز به بازدید حضوری دارند، دریافت نمایند. در فاز بعدی این خدمات را برای کلیه همکاران، حتی کسانی که مبتلا نیستند، توسعه می دهیم.