به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افشای داده های کاربران در بعضی اپراتورها تصریح کرد: مهمترین سرمایه یک اپراتور، اعتماد عمومی و اعتماد مشترکان است و اگر آنرا از دست بدهد، دیگر چیزی ندارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، از آغاز سالجاری اخباری از نشت اطلاعات کاربران سازمان ها و اپلیکیشن ها شنیده شد و مرکز ماهر هم در اطلاعیه ای در ارتباط با روند افشا داده های سازمان ها و کسب وکارها در فضای مجازی، با بیان این نکته که ارتقای هر سیستمی، همچون امنیت و حفاظت از داده های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است، تصریح کرد «مسوولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.»
اما آخرین خبر از جدید ترین موارد مربوط به نشت اطلاعات به نشت اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک اپراتور رایتل مربوط بود که حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- همان زمان درباره آن اظهار نمود: گزارش ها نشان داده است اطلاعات لورفته متعلق به چهار سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است. در هر حال رایتل مسئول حفاظت از داده ی مشترکین است و باید برخورد مسئولانه ای از خود نشان دهد. طبق ضوابط پروانه برخورد جدی خواهیم کرد.
البته بعد از آن رایتل در اطلاعیه ای اعلام کرد: مشترکین رایتل بزرگترین سرمایه ما هستند و همینطور حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکین از اصول اولیه و قطعی رایتل است و اخبار منتشره درمورد درخواست فرد باجگیر از رایتل کذب محض است.
در این راستا فلاح جوشقانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه به این اپراتور اخطار داده شده است، اظهار داشت: ما از شنبه گذشته به رایتل اخطار دادیم و آنها طبق پروانه ۱۰ روز وقت دارند که به ما پاسخ بدهند. نهادهای مسوول هم در حال بررسی مبحث هستند و نتایج را اعلام می نماییم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جریمه ای که برای موارد افشای داده در نظر گرفته شده، اظهار نمود: اگر طبق آنچه که در پروانه اپراتورها وجود دارد، تخلفی محرز شود، متخلف جریمه نقدی هم می شود. ولی اینکه اعتماد عمومی یک اپراتور خدشه وارد شود، جریمه سنگین تری است.
فلاح جوشقانی در پاسخ به اینکه حفاظت از داده های شخصی در اپراتورها چقدر جدی گرفته می شود؟ اظهار داشت: آنها تمام توانشان را می گذارند که این موضوعات تکرار نشود، اما در این مورد باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده، اگر قصوری بوده، باید بررسی شود و با آن برخورد خواهد شد. اما مهمترین سرمایه یک اپراتور، اعتماد عمومی و اعتماد مشترکان است و اگر این را از دست بدهد دیگر چیزی ندارد.
منبع: خط رند ۹۱۲