خط رند ۹۱۲: دولت همراه بناست خدمات دستگاه های دولتی را به صورت غیرحضوری عرضه کند؛ هرچند عرضه این خدمات از راه اپلیکیشن دولت همراه چندان مطابق میل مردم نیست، اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد که لازم نیست دولت اپلیکیشن یا برنامه عرضه نماید، بلکه خدمات دولت باید از راه اپلیکیشن های پرکاربر عرضه شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، “دولت همراه” راه اندازی شده تا با بهره گیری از آن، مردم به جای رجوع حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت نمایند و بنابراین است که حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره وری، با بهره گیری از خدمات دولت همراه میسر می شود.
سامانه “دولت همراه” سال قبل رونمایی شد؛ البته پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژه هایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز فعالیتهای لازم در این طرح ها به حساب می آید و شروع به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیده اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
بارها از جانب کارشناسان گفته شده اگر در جهت تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی تلاش نماییم، فساد کاسته می شود و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با “دولت همراه” به جای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات رجوع کنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم عرضه داد. این خصوصیت متمایز دولت همراه نسبت به گروه هاست.
در آخرین آماری که درباره دولت همراه از جانب سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده، میزان نصب یونیک دولت همراه یا استفاده از USSD آن بیشتر از هفت میلیون بود که به معنای استفاده این تعداد از شهروندان به صورت G۲C (دولت به مصرف کننده) است. سایر موارد به تفکیک هر دستگاه متفاوت می باشد و میزان تراکنش میان دستگاهی سال ۱۳۹۷ هم بالغ بر ۳۵۰ میلیون اعلام گردید.
این در شرایطی است که رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- به تازگی در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که نوشته بود: «مشکل دولت همراه برطرف شد؟ من از خبرهای خوش خوشحال می شم. اما از عدم پاسخگویی در ماجرای دولت همراه بسیار ناراحت. یعنی اینکه این سامانه این همه مدت پایین باشه یک درده و عدم پاسخگویی صحیح و روشن یک درد بزرگتر.» گفته است: «سامانه دولت همراه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مدیریت و راهبری می شود. حتما پیگیری می کنم که مشکل چیست.»
البته نظراتی که درباره اپلیکیشن دولت همراه در فروشگاه های آنلاین مطرح می شود از آن حکایت می کند که این اپلیکیشن ظاهرا نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد؛ بعضی از کاربران به مشکل عدم احراز هویت اشاره می کنند که با وجود درج شماره ملی و تاریخ تولد اتفاق نمی افتد، بعضی می گویند کد فعال سازی برایشان ارسال نمی گردد و کاربرانی که از دریافت نکردم خدمات ناراضی هستند هم معتقدند اپلیکیشن دولت همراه برنامه ناکارآمدی است که حتی نمی توان آنرا حذف نمود.
لازم نیست دولت اپلیکیشن عرضه دهد
در همین حال، امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گفتگو با ایسنا، درباره مشکلاتی که اپلیکیشن “دولت همراه” دارد، اظهار نمود: دلیل این مورد به زبان ساده این است که لازم نیست دولت اپلیکیشن عرضه نماید و عرضه آن انحصاری باشد، آنچه من از روز اول با آن مخالفت کردم و الان هم به دنبال تغییر رویه هستیم، یعنی خدمات دولت از راه اپلیکیشن های پرکاربر عرضه شود. یعنی اگر روی موبایلتان اپلیکیشن اپراتوری را دارید، اشکالی ندارد که از همان اپلیکیشن خدمات دولت الکترونیک تان را هم بگیرید.
وی افزود: اگر راه های دریافت خدمات موازی باشد، رقابت ایجاد می شود، اما تا زمانی که این راه ها به صورت انحصاری در دست دولت باشد، هر روز به علل مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد. ازاین رو خدمات می توند در اپلیکیشن دولت همراه متمرکز شود اما اپلیکیشن های مختلف هم می توانند به این هسته وصل شوند و هر سرویسی را که خواستند دریافت نمایند، یعنی کاربران اپ دولت همراه را داشته باشند اما قرار نباشد این انحصارا تنها راهی باشد که مردم با آن روبه رو می شوند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که اجرای این تغییر رویکرد زمان می برد، اضافه کرد: این مورد در این لحظه این اولویت یک ما نیست، بلکه اولویت این است که مردم بتوانند از اپلیکیشن ها یا برنامه هایی که سرویس را بهتر از دولت عرضه می دهند، سرویس بگیرند. اگر قرار بود همین سرویس هایی که اپلیکیشن پرداخت یا اپلیکیشن های حمل و نقل دارند، توسط دولت عرضه شود، با این کیفیتی که الان مردم دریافت می کنند ممکن نبود و امروز امکانات امروز فراهم نمی شد.
ناظمی تصریح کرد: ما می خواهیم مثل موارد دیگر که وقتی بازیگران مختلف وارد شدند، کیفیت سرویسی که مردم دریافت نمودند، افزایش پیدا کرد این اتفاق در دولت هم بیفتد، هرچند پافشاری بخش های مختلف دولت برای این زیاد است. یعنی بخش های مختلف دولت حاضر نیستند این را بپذیرند که عرضه سرویس به مردم از طرق اپلیکیشن های مختلف باشد.