خط رند ۹۱۲: باآنکه شاید بخش دولتی به صورت مستقیم در نقش تولیدکننده محتوا ظاهر نشود، اما صاحبان کسب وکارها و کاربران آنها که در این نقش ظاهر می شوند، می توانند از امکانات تسهیل گر دولت برای این بخش استفاده کنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از لازمه های رشد اقتصادی، لزوم تولید است. تولید محتوای بومی که شاید نتوان نمونه آنرا در منابع بین المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر کشور است را می توان زیر مجموعه ای از این تولید دانست. تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه های مسئولان فناوری اطلاعات و همینطور بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
البته چاره هایی هم برای آن اندیشیده شده که توسعه میزان استفاده مصرف کنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیتهای آنها همچون آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای پیمودن دارد. همینطور در حالیکه زنگ آغاز شبکه ملی اطلاعات چندسالی است که زده شده، یکی از تکه های اصل این پازل، مبحث محتوای بومی است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم همواره به آن تاکید داشتند.
هم اکنون با راه اندازی فازهای سه گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را می توان حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات دانست که نیازمند مشارکت بخش های خصوصی و تجمیع کنندگان محتواست. شبکه ملی اطلاعات به تعبیر برخی، یک زیرساخت یا به عبارتی یک سخت افزار است که نیازمند تولید محتواست.
متولی این محتوا طبیعتاً نمی تواند تنها یک نهاد یا سازمان باشد، چونکه این محتوا باید آنقدر گسترده باشد که بتواند نیاز فکری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخ دهد. در این شرایط مسلماً کسی بهتر از مردم نمی تواند تولیدکننده نیازهای محتوایی کشور باشد و از همین رو در سال های گذشته ورود بخش خصوصی به عرصه تولید محتوا، باعث رونق گرفتن این بخش شده است.
هم اکنون کسب وکارها و استارت آپ های زیادی به حوزه تولید محتوا وارد شده اند و با قرار دادن محتوای متنی، صوتی و تصویری و هم چنین استفاده از خود کاربران برای تولید چنین محتواهایی، نقش تولیدکننده را ایفا می کنند تا بتوانند این حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات را تامین کنند. البته بخش دولتی هم باآنکه شاید به صورت مستقیم خود تامین کننده نباشد، اما می تواند با تسهیل قوانین برای کسب وکارها، راه را برای آنها باز کند.
در این راستا همینطور محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در جشنواره کودک آنلاین اظهار نمود: کودک آنلاین یک شتابدهنده است و این شتابدهنده به کسانی که می خواهند تولید محتوا انجام دهند کمک می نماید. البته طبیعی است که وزارت ارتباطات در حوزه محتوا ورود نمی کند؛ محتوا را هنرمندها و مردم می سازند و مردم هم مصرف کننده آن هستند.
او همینطور تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که باید به تولیدکنندگان کمک و راه را برایشان تسهیل نماییم تا بتوانند ایده و خلاقیتی که در ذهنشان است را تبدیل به محصول کنند تا مصرف کنندگان هم بتوانند از این محصولات استفاده کنند. در کودک آنلاین هدف ما این بود که از زنجیره توزیع کنندگان که دارندگان محتوای ویدیویی هستند گرفته تا تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به هم متصل شوند و بتوانند کار را پیش ببرند.