به گزارش خط رند ۹۱۲ بعد از اظهارات وزیر ارتباطات درباره دریافت فهرست خدمات ارزش افزوده توسط کاربران، خیلی از مشترکان به گرفتن #۶؛۸۰۰؛ اقدام نموده و از هزینه هایی که از طرفشان برای خدمات ارزش افزوده پرداخت شده، آگاه شدند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی کردن وعده خود برای آخر دادن به کلاه برداری ها و دست کردن در جیب مردم، در توییتی با هشتک های حق الناس و آخر وس نوشت: «پول هایی که برای شرکت های ارزش افزوده در این چند سال از شما اخذشده را با #۶*۸۰۰* می توانید ببینید. شکایتی هم داشتید لطفاً از راه پیامک به ۸۰۰۷ بفرستید.»
خیلی از کاربران بعد از این اظهارات، مبادرت به گرفتن این شماره کردند تا ببینند در این مدت چه هزینه ای را خواسته یا ناخواسته به سرویس های ارزش افزوده پرداخت کرده اند. با گرفتن این کد، پیامی از سوی اپراتور ارسال می شود که نتیجه ظرف حداکثر ۲۴ ساعت اعلام می شود.
البته به نظر می آید شب گذشته به علت حجم بالای پیام های ارسال به اپراتورها، در ابتدای ارسال این کد، پاسخگویی مناسبی به تمامی افرادی که درخواست آمار خدمات ارزش افزوده خویش را داشتند، نشد. اما حالا بعد از شماره گیری پیامکی از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای مشترک ارسال و گفته می شود که پاسخ استعلام مجموع هزینه های پرداختی شما بابت خدمات ارزش افزوده چند تومان بوده و درصورت درخواست و ارسال عدد ۱ به شماره ۸۰۰۷ جزئیات به شما اعلام می شود.
ازاین رو حتی در صورتیکه در ساعات ابتدایی مبادرت به شماره گیری کد مورد نظر کردید تا اسامی خدمات ارزش افزوده خویش را بدانید اما پاسخی دریافت نکردید، باردیگر به گرفتن این کد اقدام کنید و در صورتیکه از هزینه و خدماتی که در این مدت به شما تحمیل شده، شکایت دارید، میتوانید آنرا اعلام کنید.
خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بعنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
باآنکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیمکارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی که باعث تمام شدن اعتبار سیمکارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از کاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود که کاربران را تشویق می کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند و بعضی از کاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
مدتی پیش پرونده ی یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که باعث یک کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویس های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران اطلاع داد. اما نارضایتی کاربران از روند دریافت هزینه های خدمات ارزش افزوده ادامه داشت و باعث شد وزیر ارتباطات تصمیم به تعطیلی این سرویس ها بگیرد.
آذری جهرمی با هشتگ آخر VAS، در توییتر نوشته بود: «شاید وقتش رسیده باشد که بزودی «کل سرویس های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند که در مورد حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، به خصوص اگر از جیب مردم دزدی شود.»
در دوره های گذشته در این پیامک ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما هم اکنون نحوه ارسال پیامک های مربوط به خدمات باید بگونه ای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج شود. اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند که در اینباره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: «تیم نظارتی ما برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری انجام می دهیم که پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.» آذری جهرمی هم اعلام نمود: «در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شرکت هایی رفته است.»