خط رند ۹۱۲: آیا تاکنون متوجه شده اید که هرگاه در مورد محصولی که می خواهید خریداری کنید، صحبت کرده و یا در سایت ها جستجو می کنید، لحظاتی بعد تبلیغات مربوط به آن محصول روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما ظاهر می شود؟ و چقدر خوب این اتفاق می افتد، چونکه فعالیت آنلاین شما توسط وب سایت ها و برنامه های اندروید ردیابی می گردد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، هم اکنون برنامه های اندرویدی مجانی موجود در فروشگاه Google Play به این منوال هستند که به حریم خصوصی کودکان، بدون رضایت والدین آن ها دسترسی پیدا می کنند. این مورد در تحقیقی توسط پژوهشگران ICSI، موسسه بین المللی علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ایالات متحده آمریکا و نرسو والینا رودریگز از موسسه IMDEA اسپانیا مشخص شده است.
به قول محققان، بعد از تجزیه و تحلیل هزاران (۵۸۵۵) برنامه کاربردی اندرویدی برای کودکان، به این نتیجه رسیدند که ۵۷ درصد از این برنامه ها می توانند ضد قانون حفاظت از حریم شخصی کاربران آنلاین یعنی (COPPA) که قانون فدرال ایالات متحده در مورد جمع آوری اطلاعات شخصی کودکان زیر ۱۳ سال تحت اختیار آمریکاست، عمل کنند.
نتایج به دست آمده نشان داد که پنج درصد از این برنامه ها، جمع آوری اطلاعات تماس و موقعیت مکانی کاربران همچون آدرس ای میل و شماره تلفن را انجام می دهند.
علاوه بر این، ۱۹ درصد از برنامه ها (۱۱۰۰ برنامه)، اطلاعات شخصی شده کاربران را علی رغم وجود ممنوعیت های زیاد، از آن ها جمع آوری و به اشتراک گذاشتند؛ چونکه هدف این برنامه ها تبلیغات رفتاری است و این یک روش محبوب در بین تبلیغ کنندگان است که در آن، رفتار مرورگر کاربران جمع آوری شده و برای عرضه تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می گیرد.
از جانب دیگر ۳۹ درصد از برنامه های تست شده (۲۲۸۱ برنامه)، با به اشتراک گذاشتن شناسه های پایدار (PID یا PI) یک مرجع همیشگی برای منابع دیجیتالی، برای برنامه های خدماتی گوگل کار می کردند. باآنکه این شناسه ها شخصی نیستند، اما جهت یادگیری در مورد رفتار یا نمایه کاربران استفاده می گردد.
هم چنین ۴۰ درصد از برنامه های تست شده، جمع آوری و ارسال داده های کاربر را با استفاده از اینترنت بدون استفاده از اقدامات امنیتی مناسب نشان داده است و مبین این است که هکرهای مخرب هم می توانند اطلاعات آن ها را دریافت نمایند. بر مبنای اطلاعات سایت پلیس فتا، ۱۲۸۰ برنامه هم با فیسبوک یکپارچه شدند که در آن ۹۲ درصد برای محافظت از کاربر زیر ۱۳ سال به اشتباه تنظیم شده اند.
والدین با یک کار تقریباً غیرممکن روبرو هستند؛ با عنایت به تسلط پلتفرم نرم افزارهای گوگل و علاقه کودکان به برنامه ها، والدین باید وقت بیش تری را صرف فرزندان خود کنند تا از ارتباطات پیچیده برنامه های تبلیغاتی با آن ها جلوگیری نمایند. از این رو کارشناسان امیدوارند FTC (کمیته تجارت فدرال آمریکا) از خواب زمستانی طولانی مدت دیجیتال خود بیرون بیاید و جهت کاهش این قبیل سوءاستفاده ها اقدامات لازم را انجام دهد.