خط رند ۹۱۲: مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که حدودا نیمی از درخواست های ترابرد از آغاز این طرح موفق بوده، اعلام نمود در چهار ماه اخیر، ۹۰ درصد درخواست های ترابرد موفق بوده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، طرح ترابردپذیری شماره ها (MNP) در طول سال ها درگیر اما و اگرهایی بود که درنهایت از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد. به باعث این طرح، شرایطی فراهم می گردد که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور عرضه دهنده خدمات خویش را عوض کنند. البته فرآیند ترابرد شرایط خاص خویش را دارد و امکان دارد بعضی از درخواست های ترابرد از جانب مشترکان با موافقت مواجه نشود.
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر مانند درخواست ترابرد سیم کارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیم کارت، فعال بودن کمتر از سه ماه سیم کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم کارت های دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.
ثبت ۱.۵ میلیون ترابرد از ابتدا
در این راستا، سیدمحمد امامی – مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت وگو با ایسنا درباره ترابردهای موفق از ابتدای اجرای ترابردپذیری اپراتورهای همراه اظهار نمود: از ابتدای پروژه ترابرد از یک شهریور ۱۳۹۵ تاکنون، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترابرد کل درخواست هایی است که به سامانه ترابرد واصل شده است.
وی افزود: از این تعداد، ۷۵۶ هزار و ۱۸۷ مورد، یعنی حدودا ۵۰.۴۱ درصد درخواست ها ترابردشان موفق بوده است. در مجموع ۳۴ درصد از این ترابردهای به علت کدهای ریجکشن یا کدهای درخواست رد شده، ۱۵ درصد را خود مشترکان در اواسط کار انصراف دادند و کمتر از یک درصد هم در جریان ترابرد است.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های ارتباطی رگولاتوری با اشاره به اینکه برای کاهش ۱۵ درصد انصراف که چون عدد قابل توجهی بوده، فرآیند را اصلاح و این ۱۵ درصد را صفر کردیم، تصریح کرد: قبلا فرآیند ترابرد اینطور بود که زمانی که افراد برای ترابرد درخواست می دادند، اپراتور پذیرا ۲۴ ساعت از مرکز مدیریت فرصت داشت که پیامکی ارسال نماید و مشترک هم پیامک دیگری برای تایید برمی گرداند. یعنی اگر کسی که می خواست انصراف دهد ما ۲۴ ساعت زمان به او می دادیم.
در زمان ترابرد صرفه جویی کردیم
امامی افزود: اکنون به جهت اینکه در زمان صرفه جویی شود و اگر کسی واقعا قصد ترابرد ندارد، همان ابتدا تکلیفش مشخص شود و در سامانه نیاید، ما این فرآیند را به صورت کد OTP کردیم. در این روش آن زمان ۲۴ ساعته را برداشتیم و در حین همان فرآیند ترابرد، یک کد OTP ارسال می گردد که اگر مشترک آن را برنگرداند، به منزله انصراف است.
وی با اشاره به اینکه تصحیح این فرآیند هم برای احراز هویت است، هم اینکه وقتی مشترک تصمیم قطعی نگرفته، بتواند درخواستش را پس بگیرد، اضافه کرد: در بحث احراز هویت، یعنی اگر سیم کارت دست خود شخص باشد یا خیر، با این کار مشخص می گردد و زمان ۲۴ ساعت را هم حذف کردیم و الان در لحظه درخواست مشترک برای ادامه ترابرد را می سنجیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش آمار ترابردهای موفق در ماه های اخیر اظهار نمود: هم اکنون در فرآیند ترابردپذیری، اکنون درصد ترابرد موفق ۹۰ درصد شده است. به صورت کلی، از ماه خرداد تاکنون، درخواست های ناموفق در ماه خرداد، ۲۰، در ماه تیر ۱۳، در ماه مرداد و شهریور هم ۱۱ درصد بود که در مجموع طبق آخرین آمار، ۹۰ درصد درخواست های ما موفق بوده است.